Bouchra Khalili

The Nordic Chapter

13.08.20 — 27.09.20
Bouchra Khalili, The Nordic Chapter, 2020. Foto: Julie Hrnčířová

Fotogalleriet, Oslo Kunstforening og TrAP er glade for å presentere den internasjonalt anerkjente kunstneren Bouchra Khalili, - dette som resultat av en lang og produktiv samtale mellom kunstneren og de tre vertskapsinstitusjonene. The Nordic Chapter er Khalilis første separatutstilling i Norge.

The Nordic Chapter markerer stedene for anti-koloniale bevegelser, dokumenterer de flyktige møtene mellom innflytelsesrike radikale figurer, og trekker linjer mellom viktige sosiopolitiske tenkere og nåtidens undertrykte og marginaliserte folkegrupper. Prosjektet henviser til monumentale øyeblikk i vår moderne historie, og trekker vår oppmerksomhet mot ringvirkningene som fortsatt merkes, men hvis kontekst og spesifisitet risikerer å falme.

Utstillingens første del som presenteres på Oslo Kunstforening, kaster nytt lys på Foreign Office, et multimedialt prosjekt produsert av Khalili i Alger i 2015. Foreign Office undersøker den ‘internasjonalistiske æraen’ i Nord-Afrika, og spesielt perioden mellom 1962-1972 hvor Alger ble et knutepunkt for anti-koloniale frigjøringsbevegelser som hovedkvarteret til blant andre Nelson Mandelas ANC (African National Congress), Amílar Cabral’s PAIGC (African Party for the Independence of Guinea and Cape Verde), og Eldridge Cleavers internasjonale avdelingen til Black Panthers, et revolusjonært sosialistisk politisk organisasjon opprinnelig formet for å overvåke oppførselen til politifolk, med base i USA og kort i Alger.

Bouchra Khalili, The Nordic Chapter, 2020. Foto: Julie Hrnčířová

Foreign Office blir vist sammen med The Speeches Series (2012-13), en video-trilogi som fokuserer på talehandlinger, selvbestemmelse, statsborgerskap og klassetilhørighet, fortalt av medlemmer av nåtidige migrantsamfunn med bakgrunn fra tidligere kolonier. Som et motsvar til Foreign Office, undersøker The Speeches Series arven og kontinuiteten til anti-koloniale frigjøringskamper hos migrantsamfunn i Europa og USA.

Utstillingen på Fotogalleriet svarer til utstillingen på Oslo Kunstforening med en refleksjon over de etiske implikasjonene av solidaritetsuttrykk demonstrert av den innflytelsesrike politiske aktivisten, dikteren, essayisten og forfatteren Jean Genet (1910-1986) ved hans ubetingede, forpliktelse til undertrykte og revolusjonære grupper. Twenty-Two Hours (2018) er en 45-minutter lang film som fokuserer på Genets tre-måneder lange opphold hos Black Panthers i USA.

Utstillingen inkluderer også The Radical Ally (2019), en kunstnerpublikasjon som utfyller så vel som gransker Twenty-Two Hours, i tillegg til billedserien A Small Suitcase (2019), som dokumenterer innholdet i Jean Genets kofferter fra hans opphold i USA med Black Panthers og de palestinske organisasjonene i Jordan. Koffertene inneholdt notater som senere dannet grunnlag for manuskriptet til Genets posthume memoarer Prisoners of Love.

Bouchra Khalili, The Nordic Chapter, 2020. Foto: Julie Hrnčířová

Bouchra Khalili ble født i Casablanca, Marokko i 1975. Hun bor og arbeider i Berlin. Hun er uteksaminert i film- og mediastudier ved Sorbonne Nouvelle og billedkunst ved Ecole Nationale d’Art de Paris-Cergy.

Khalilis arbeider har blitt vist i mangfoldige separatutstillinger internasjonalt, blant annet ved Museum of Fine Arts, Boston, MA, USA (2019), Museum Folkwang, Essen, Tyskland (2018), Jeu de Paume Galerie nationale, Paris, Frankrike (2018), Secession, Wien, Østerrike (2018), Wexner Center for the Arts, Columbus, OH, USA (2017), MoMA, Museum of Modern Art, New York, NY, USA (2016), Palais de Tokyo, Paris, Frankrike (2015), MACBA, Barcelona, Spania (2015), PAMM, Miami, FL, USA (2013-2014), med flere.

Omvisningsprogram

Oslo Kunstforening og Fotogalleriet inviterer til ukentlige omvisninger:

Lørdag 15.08.2020, kl. 14: Fotogalleriet
Søndag 16.08.2020, kl. 14: Oslo Kunstforening

Lørdag 29.08.2020. kl. 14: Fotogalleriet
Søndag 30.08.2020, kl. 14: Oslo Kunstforening

Lørdag 12.09.2020, kl. 14: Fotogalleriet (Oslo Art Weekend)
Søndag 13.08.2020, kl. 14: Oslo Kunstforening (Oslo Art Weekend)

Lørdag 26.09.2020. kl. 14: Fotogalleriet
Søndag 27.09.2020, kl. 14: Oslo Kunstforening

Omvisningene vil foregå på norsk, men vil tilrettelegges for alle engelskspråklige deltakere.

Følg med på vår Facebook for regelmessige oppdateringer.

Utstillingen er gjort mulig gjennom støtte fra Institut français, ifa (Institut für Auslandsbeziehungen), Kunsthøgskolen i Oslo, Fond for lyd og bilde, Kulturrådet, Fritt Ord og Norske Kunstforeninger.