Roddy Bell

Under A White Animality

16.10.10 — 07.11.10
Roddy Bell, Under A White Animality, 2010

Da Roddy Bell stilte ut to verk i Festsalen på Oslo Kunstforening som en del av utstillingen Trash Art – Found Objects i 2008, ble han fasinert av rommets særegne karakter og av stukkaturrelieffene i taket fra første halvdelen av 1600-talet.

Denne interessen ledet Bell videre i en undersøkelse av rommets historie på Oslo By Museum, Oslo Byantikvar, og ved å finne frem til dets historiske referanser.

Undersøkelsene ledet ham inn i en visjonær natur av fugler, ville dyr, og fisk skapt i stukkaturrelieff av Jens Jensen Vind i 1642. Disse arbeidene som preger taket i mottakelsesrommet i Rådhusgaten 19, Oslos eldste offentlige bygning, er unike i Skandinavia.

I form av tegning og performance utforsker Bell ”the white animality” (det hvite dyriske) i motivet fra forskjellige polariteter, samt blander historisk fakta dokumentasjon med mistanker og intuitiv handling.

Roddy Bell, Under A White Animality, 2010

Utstillingen består av ca 30 stedsspesifikke tegninger installert i rommet, samt en video bestående av monolog og bilder. Videoen tar oss med på en reise gjennom historiske referanser, det 12 århundres mytologiske dyreanekdoter, Jungiansk kollektiv bevissthet, surrealistenes automatiske tegning, før betrakteren til slutt bringes tilbake til selve rommet og den tegneriske aktiviteten som har foregått der. Disse tegningene har blitt utført som en slags performance, og påstår at minner kan være en substans, en substans som er blitt iboende i stukkatur relieffene.

Utstillingen er produsert med støtte fra Norsk Kulturråd, Ingrid Lindbäck Langaards Stiftelse og Norsk illustrasjonsforbund

Dialog i utstillingen 30. oktober kl. 14
Intendant Marianne Hultman i dialog med Roddy Bell om Festsalens historie og Under A White Animality.