Formidlingsprosjekt: Apen i taket
Formidlingsprosjektet Apen i taket er et treårig samarbeid mellom Oslo Kunstforening og Humanistskolen som er støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Totalt har 126 elever fra 8., 9. og 10 klasse deltatt i prosjektet som omfatter omvisninger i syv utstillinger, kunstnersamtaler, skulpturvandring i vårt nærområde, utstilling i de historiske rommene under oss, workshoper, kulltegningsverksteder og fotokurs.
Målsetningen vår har vært å skape engasjement, refleksjon og interesse for samtidskunst gjennom dialog. Elevene har fått bryne seg på utstillinger som spenner vidt med et mangfold av kunstuttrykk: installasjon, maleri, tegning, skulptur, lydkunst, video, mat, tekstil, foto, organisk materiale og performance. Tematisk har kunstnerne behandlet spørsmål knyttet til klimautfordringer og bærekraft; informasjonsteknologiens påvirkning, kjernefysiske våpen, Hiroshima, koreakrigens grusomheter; kolonialisme; måten vi kategoriserer på med vidtrekkende konsekvenser for alt levende liv, samt identitet, språk og spiritualitet m.m.

Utstillingstekst. Elevarbeider fra 8. klassetrinnet vist i Humanistskolens lokaler høsten 2024.
Samtidig har vi ønsket å vise Oslo Kunstforenings egenart med lange historiske linjer og beliggenhet i Rådmannsgården fra 1626 med særlig relevans og aktualitet i by-jubileumsåret 2024. Kunstnere som stiller ut hos oss, knytter ofte an til husets bygningselementer der det gamle og det samtidige flettes sammen og skaper nye fortellinger som vi har undersøkt sammen med elevene. Elevene har fått praktiske og tekstlige oppgaver som er utformet av kunstnerne og Humanistskolen i samarbeid med oss. Elevoppgavene har materialisert seg i to utstillinger og en publikasjon.

Elevarbeider fra utstilling: Innside av freske med tekst.

Elevarbeid fra fotokkurs.
Navnet på prosjektet er inspirert av en liten ape med speil fra 1640-årene som pryder taket i underetasjen vår. Meningsinnholdet er gått tapt, men det var godt kjent i renessansen som en allegori over menneskets forfengelighet og dårskap. Og som apen holder også samtidskunsten opp et speil og reflekterer det menneskelige i vid forstand.

Elevarbeid fra fotokkurs.

Elevarbeider fra utstilling: tredimensjonale fresker malt på våt kalk.
Men samtidskunsten både speiler og former vår samtid, den foreslår løsninger på utfordringer som individer og samfunn står ovenfor, og flere av kunstnerne har samarbeidet med med forskere og med andre kunstnere der samarbeidet står sentralt. Det har vært berikende for oss som institusjon å jobbe med Humanistskolens elever og lærere. Elevene har vært aktive, og de har utfordret oss med kritiske spørsmål og produsert gode elevarbeider – ikke minst takket være flinke og engasjerte lærere.

Elevarbeider fra utstilling: Tekstil, selvportrett.

Elevarbeider fra utstilling: Tekstil, selvportrett.