Open today 12 — 17
Free entry

02.08.05 — 28.08.05
Svalbard – Arktisk Land – Rien que l’Arctique

Franske og norske kunstnere i møte med myten om det fjerne nord.

I juni 2004 reiste franske og norske kunstnere til Svalbard for et 4 dagers opphold i Arktis. Som et resultat av dette møtet med myten om det fjerne nord, gir utstillingen Svalbard –Artisk Land – Rien que l’Arctique, som i sommer vises i Oslo Kunstforening, et panorama av kunstnernes blandede inntrykk av verdens polargrense.

I forbindelse med hundreårsmarkeringen for unionsoppløsningen har Frankrike tatt initiativ til dette originale prosjektet, som er et uttrykk for det kunstneriske samarbeidet mellom våre to land. I juni 2004 samlet dette prosjektet franske og norske kunstnere - billedkunstnere, fotografer og forfattere – på den arktiske øygruppen, rundt en felles myte : det fjerne nord. I år viser en vandreutstilling den kunstneriske og litterære produksjonen som ble resultatet av dette oppholdet.

Svalbard – Arktisk Land – Rien que l’Arctique

Svalbard, med sitt preg av verdens ende og ensomhet, har til alle tider fasinert reisendes tanker og drømmer og omspunnet seg med en ugjennomtrengelig myte. Fra fransk til norsk sensitivitet smeltes disse legender og deres forestillinger sammen. For å vitne om denne felles kulturarven har Den franske ambassade og Det franske kultursenter invitert kunstnere fra våre to land til å føle og å la seg påvirke av denne myten, og å la disse uberørte områdene ta form under deres fantasi. Dette har resultert i kunstverker, tekster, videoer og foto, som på forskjellige og personlige måter gjenspeiler hvordan kunstnerne har opplevd og assimilert myten.

Resultatet av denne utflukten er blitt en spesiell samling der ord blander seg med bilder, farger med grått, det fotografiske med det abstrakte og tomheten med overfloden.

Utstillingen, som tidligere har vært vist på Svalbard og i Tromsø, åpnes i Oslo Kunstforening 13. juli kl. 17 av Frankrikes ambassadør, i nærvær av noen av prosjektets deltakere. Åpningen vil gi anledning til å bli kjent med den katalogen som er laget i forbindelse med prosjektet: en samling tekster og bilder som vitner om denne intense opplevelsen i det fjerne nord. Utstillingen arrangeres av Det franske Kulturinstitutt med støtte fra Den Franske Ambassaden til Norge og Norsk Kulturråd.