Kunstner- og kuratorsamtale: Melanie Kitti, Elina Waage Mikalsen og Koffi & Højgaard

24.08.24
Melanie Kitti

Oslo Kunstforening inviterer til en samtale mellom kunstnerne Melanie Kitti og Elina Waage Mikalsen, og kuratorene Ida Højgaard Thjømøe og Pauline Koffi Vandet.

Samtalen gir innsikt i prosessen bak utstillingen der andre hadde tråkket var det avtrykk i oss. Utstillingen er en del av Oslo Kunstforenings nye satsing New Voices, hvor eksterne, yngre kuratorer inviteres til å utvikle og kuratere et utstillingsprosjekt spesielt for institusjonen.

Kunstnerne vil fortelle om verkene i utstillingen og kuratorene vil snakke om konseptet for utstillingen og hvordan de har jobbet med kunstnernes ulike, men komplementære praksiser.

I forbindelse med 400-årsjubileet for Oslo by vil de også ta opp temaer som tilhørighet, språk og kulturarv. Oslo Kunstforening holder til i Rådmannsgården fra 1626, som er et av de første husene som ble bygget etter bybrannen for 400 år siden. Dette skaper en passende ramme for en samtale om hva det betyr å tilhøre et sted, og hvordan kunst kan være en kraftig stemme i byens stadig skiftende og fragmenterte forståelse av fortiden, nåtiden og fremtiden.

Elina Waage Mikalsen