Boklansering: Trygve Luktvasslimo + LIAF førsnakk

20.08.19
Boklansering: Trygve Luktvasslimo + LIAF førsnakk

OK innleder høstsesongen med blikket rettet fremover og ønsker velkommen til boklansering av Trygve Luktvasslimos Mudstone II og førsnakk i forkant av Lofoten International Art Festival (LIAF) 2019!

Trygve Luktvasslimo er aktuell med soloutstilling hos OK våren 2021. Boklanseringen vil by på en samtale rundt boken og dens relevans til Trygves novellefilm Den veganske tannbørsten som vil vises under LIAF i september. Direktør ved Nordnorsk kunstnersenter, Svein Ingvoll Pedersen, vil introdusere planene for LIAF 2019.

Mudstone II gis ut av forlaget A Published Event som del av serien Lost Rocks (2017-21) – utviklet av kunstnerne Justy Phillips og Margaret Woodward som et saktepubliserende verk bestående av 40 utgivelser over fem år.

Publikasjonen er tilgjengelig for 200 kroner under lanseringen.

Trygve Luktvasslimo (1978) er bosatt på Valberg i Lofoten. Han har en mastergrad fra Kunstakademiet i Malmø (2006), en utdannelse som inkluderte et utvekslingsår ved Edinburgh College of Art. Fra 2007-12 arbeidet han med base i Berlin og senere i Lisboa (2012-16), hvor han produserte en rekke performancer, fire filmarbeider og ga ut diktsamlingen Primitive rim.

Svein Ingvoll Pedersen har siden 2014 vært daglig leder ved Nordnorsk kunstnersenter (NNKS), et regionalt kunstsenter som arbeider i hele Nord-Norge. Mellom 2008 og 2013 var han intendant i Tromsø Kunstforening. Pedersen er kunsthistoriker og har undervist blant annet ved Universitetet i Tromsø. NNKS har stått for driften av LIAF siden 2009 og Pedersen er medlem av festivalens kunstneriske råd.

LIAF har røtter tilbake til 1991, da den første kunstfestivalen ble arrangert i Lofoten. Festivalen presenterer internasjonale kunstnere i en lokal og stedsspesifikk kontekst og er et åpent, eksperimentelt og inkluderende møtested for kunstnere, besøkende publikum og lokalbefolkningen. LIAF 2019 åpner 30. august i Svolvær og foregår med omfattende program gjennom hele september. Kuratorteamet bak LIAF 2019 består av Hilde Methi, Karolin Tampere, Neal Cahoon og Torill Østby Haaland.