De brilliante: Scenekunstproduksjon av Runa Carlsen for Festsalen

26.04.22
De brilliante – en scenekunstproduksjon av Runa Carlsen. Foto: Signe Fuglesteg Luksengard

De brilliante
En scenekunstproduksjon av Runa Carlsen

22. april kl. 18
23. april kl. 18
25. april kl. 18
26. april kl. 18

Historien om tre kvinners kamp for tilgang til offentligheten.

I De brilliante møter vi tre modige kvinner i en brytningstid i verdens historien. Conradine Dunker (1780-1866) og Else Lachmann (1769-1823) kom fra de øverste privilegerte familiene i Christiania og levde sine liv i nærheten av Rådmannsgården. På samme tid i Europa virket den fremragende Germaine de Staël, romantikkens ledende filosof og forfatter. Hun kjempet for frihet for alle mennesker og var motstander av europeisk overlegenhet, slaveriet og kolonialismen.

Conradine Dunker, Else Lachmann og Germaine de Staël tok utdannelse, lærte språk, drev salonger, argumenterte for sine perspektiv, jobbet med teater, oversatte dramatikk, skrev, reiste og startet utdanning av jenter. Selv når de ble kritisert, hindret, landsforvist, tapte sin sosiale posisjon eller tapte formue ga de aldri opp. De reiste seg og gikk videre, bygde felleskap og fant sine støttespillere. De etablerte viktige institusjoner og bygget en bedre verden for generasjoner som kom etter dem.

De brilliante varer inntil en time.

Medskaper: Rebekka Jynge og Vilde Johannessen (skuespillere), Jenny Berger Myhre (lyd), Hanna Filomen Mjåvatn (kunstnerisk rådgiver) og Ida-Marie Højris (kostymedesign).

Produksjonen er støttet av Kulturrådet fri scenekunst, Kulturrådet fond for lyd og bilde, Oslo kommune Kulturetaten, Billedkunstnernes vederlagsfond og Bergesenstiftelsen.