Kunst og litteratur: Lotte Konow Lund i samtale med Bente Sætrang

Bente Sætrang Foto Leikny Havik Skjærseth

Bente Sætrang. Foto: Leikny Havik Skjærseth

Kunst og litteratur – Bente Sætrang om Kokebok for indigosoler

Velkommen til første del av samtaleserien Kunst og litteratur – en samtaleserie i Oslo Kunstforening, ledet av billedkunstner og skribent Lotte Konow Lund, og dokumentert av Kunstpodden ved kunsthistoriker Cecilie Tyri Holt.

Bente Sætrang er en av Norges mest anerkjente tekstilkunstnere. I samtalen vil hun snakke om sitt liv og virke som kunsthåndverker, om hvordan det er mulig å overføre erfaringen av farger og farging til bokformatet, og om hvordan kokebok-sjangeren inspirerte henne til å lage en bok om farger.

Konow Lund er en engasjert stemme i norsk kunstoffentlighet og har i mange prosjekter bidratt til å løfte frem ulike kunstnerskap, slik som i samtaleserien som hun i lang tid hadde i Morgenbladet og som kom ut i bokform i 2021 med tittelen Om kunst – 25 kunstnersamtaler, utgitt av Forlaget Oktober.

Kunst og litteratur: Lotte Konow Lund i samtale med Bente Sætrang. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Bente Sætrang (f. 1946) er tekstilkunstner og bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet på tekstillinjen ved tidligere Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo (SHKS) og kunstakademiet i Poznań i Polen hos professor Magdalena Abakanowicz. Sætrang var landets første professor i tekstilt kunsthåndverk ved Statens høgskole for kunsthåndverk og design og ledet tekstilutdanningen i perioden 1987–1993. Sætrang har hatt flere større separatutstillinger, blant annet ved Kunstnerforbundet og Bomuldsfabriken i Arendal. Nasjonalmuseet i Oslo og KODE Bergen viste i 2004 en større retrospektiv utstilling av hennes arbeider. Sætrangs arbeider er innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, KODE – Kunstmuseene i Bergen, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Sørlandets Kunstmuseum, Oslo Kommune, Telenor kunstsamling, Norsk Kulturråd og Victoria and Albert Museum. Hun har utført utsmykningsoppdrag for blant annet Norges Bank, Haukeland sykehus, Radiumhospitalet og Forskningsparken. I 2016 mottok hun Rune Brynestads minnestipend. Kokebok for indigosoler ble utgitt i 2023.

Lotte Konow Lund (f. 1967) er en norsk billedkunstner og professor ved KHIO avdeling Kunst og håndverk i Oslo. Hun har tidligere hatt separatutstillinger ved en rekke norske kunstmuseer som Stenersenmuseet 2008, Vigelandmuseet, 2011, Lillehammer Kunstmuseum, 2016 og Henie Onstad Kunstsenter 2016. Konow Lund har gitt ut bøkene Om kunst- 25 kunstnersamtaler (2021, Forlaget Oktober) og Dagbøkene 2014- 2016 (2016, Teknisk Industri) og arbeider nå mot en omfattende soloutstilling i KODE, Bergen i 2025, samt en ny bok med kunstnersamtaler(Forlaget Oktober).