Stengt

Kunsthallene i Norge: Fagdag 2025

19.11.25
Logo Lilla

Hvordan kan kunstinstitusjoner forbli relevante i en tid med skjerpet offentlig debatt og strammere rammevilkår? Hvilke konsekvenser får krav til finansiering og legitimitet for kunstens rolle i samfunnet? Kunsthallene i Norge inviterer til en dag med keynotes, paneldiskusjoner og samtaler om kunstens betydning, institusjonenes fremtid og mulighetene som ligger i skjæringspunktet mellom kunst, politikk og publikum.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men påmelding kreves. Link til påmelding her.

PROGRAM
10.00: Kaffe og registrering
10.30: Keynotespeaker: Eli Okkenhaug
Eli Okkenhaug er kunsthistoriker og kurator for det nyopprettede Livsløpsprogrammet ved Kode Kunstmuseer og komponisthjem. Programmet setter søkelys på aktuelle samfunnsperspektiver gjennom kunsten, og undersøker de fortellingene og tabuene som preger menneskers livsoverganger. Målet er å formidle kunst på tvers av livsfaser og bidra til økt generasjonsdialog. Okkenhaug har over 25 års erfaring som kurator for samtidskunst ved Kode.

11.00: Panel 1: Hvem bryr seg? Hvordan forbli relevant som kunstinstitusjon?
I påvente av en potensiell kulturkrig, der spørsmål om kunstens rolle og verdi settes under stadig sterkere press, spør vi om det er avgjørende at kunstinstitusjoner fremstår som relevante for en større offentlighet. Men hva ligger egentlig i begrepet relevans? Er det målbare størrelser som publikumstall og medieomtale som teller, eller handler det om kunsterfaringen i seg selv – om evnen til å utfordre, berøre og kanskje til og med provosere? Og hvordan slår ulike forståelser av relevans ut i praksis, ikke minst når det gjelder videre støtte fra både statlig og privat hold?

Vi ønsker å invitere deltakerne i panelet til å reflektere over hvordan relevans kan forstås og brukes i dagens kunstfelt. Handler det om å nå flest mulig, eller om å skape dypere, men kanskje smalere, møter mellom kunst og publikum? Hvordan kan institusjonene balansere mellom kunstnerisk frihet og samfunnets krav om tilgjengelighet og legitimitet? Og ikke minst – hvilke konsekvenser får ulike forståelser av relevans for finansiering, institusjonell profil og kunstens rolle i offentligheten?

Gjennom samtalen ønsker vi å belyse spennet mellom kunstens egenverdi og samfunnets krav om legitimitet, og skape rom for både uenighet og nye innsikter.

Deltakere:
Astrid Fadnes, kunstnerisk leder, Pikene på Broen
Bernhard Ellefsen, kulturredaktør Morgenbladet
Steffen Håndlykken, kurator Haugar kunstmuseum, og leder av arrangørutvalget for visuell kunst i Kulturrådet
Moderator: Gjertrud Steinsvåg, daglig- og kunstnerisk leder, ROM for kunst og arkitektur

12.00: Lunsj og mingling

Eli Okkenhaug

Eli Okkenhaug

Bernhard Ellefsen. Foto: Agnete Brun

Bernhard Ellefsen. Foto: Agnete Brun

12.40: Keynotespeaker: Ingrid Handeland, direktør Norsk publikumsutvikling 
Hvilke sammenhenger er det mellom hva folk stemmer og hvor interesserte de er i kunst? Ingrid E. Handeland fra Norsk publikumsutvikling presenterer funn fra den nasjonale befolkningsundersøkelsen NPU Monitor om interesse for og bruk av kunstutstillinger. Hun belyser forskjeller mellom kjønn og aldersgrupper, sentrum og periferi, utdanning og inntekt – og ikke minst partitilhørighet. Til slutt ser hun nærmere på hvordan publikums bruk av kunst henger sammen med både partitilhørighet og viljen til å opprettholde offentlige tilskudd til kunst og kultur.

13.00: Panel 2: There’s no such thing as a free lunch – eller?
Mellomstore kunstinstitusjoner er kraftig underfinansiert. For mange går ikke driften rundt med kun statlige driftsmidler. Samtidig har institusjonene blitt plassert på en ny budsjettpost i statsbudsjettet, der det nærmest er umulig å få økninger. Beskjeden virker klar: lobbyarbeid og private midler blir nødvendige for å styrke økonomien.

Stiftelser og private fond ønsker gjerne nyvinning og setter i mange tilfeller føringer for satsningsområder. Dette gjør at driftsmidler i praksis fortsatt kun kan hentes fra statlig hold. Hva betyr økte sponsorinntekter og private midler for kunstinstitusjonene i dag? Hvordan kan man praktisere prinsippet om armlengdes avstand i møte med private aktører? Og står private stiftelser i fare for å ta en kuratorisk rolle, gjennom mer instrumentelle støtteordninger?

Vi vil også diskutere hvordan politikere kan engasjeres i samtidskunstens relevans, og om kulturfeltet trenger nye strategier for å bygge politisk gjennomslag. Er løsningen mer profesjonalisert lobbyarbeid? Eller finnes det alternative måter å skape forståelse for institusjonenes samfunnsrolle?

I panelet ønsker vi å løfte frem ulike erfaringer og posisjoner. Hvilke muligheter og utfordringer ser dere med økt privat finansiering? Hva må til for å sikre bærekraftige rammer for mellomstore institusjoner? Hvor går grensen mellom økonomisk nødvendighet og kunstnerisk integritet? Og ikke minst: hvem har ansvaret for å sørge for at kunsten forblir en fri og uavhengig samfunnsstemme?

Deltagere:
Arne Vestbø, daglig leder Bergensestiftelsen
Jonas Ekeberg, direktør Norske Kunstforeninger
Solveig Øvstebø, direktør Astrup Fearnley Museet
Moderator: Cecilie Nissen, direktør Kristiansand Kunsthall

14.30: Takk for i dag!

Fagdagen er støttet av Fritt Ord.

Arne Vestbø

Arne Vestbø

Solveig Øvstebø. Foto: Astrup Fearnley Museet

Solveig Øvstebø. Foto: Astrup Fearnley Museet

Om Kunsthallene i Norge

Kunsthallene i Norge er et landsdekkende nettverk bestående av 14 profesjonelle kunstinstitusjoner, fra Kirkenes i nord til Kristiansand i sør. Vi viser, formidler og forankrer samtidskunst på høyt faglig nivå, og utgjør en sentral del av den nasjonale infrastrukturen for visuell kunst.

Bomuldsfabriken Kunsthall (Arendal), Fotogalleriet (Oslo), Kristiansand Kunsthall, Kunsthall 3,14 (Bergen), Kunsthall Grenland (Porsgrunn), Kunsthall Oslo, Kunsthall Stavanger, Kunsthall Trondheim, Oslo Kunstforening, ROM for kunst og arkitektur (Oslo), Sandefjord Kunstforening, Terminal B/Pikene på Broen (Kirkenes), Kunsthall Dikemark (Asker), Tromsø Kunstforening.

Nyhetsbrev