Kunstnersamtale: Franz Petter Schmidt og Jorunn Veiteberg

14.04.15
Kunstnersamtale: Franz Petter Schmidt og Jorunn Veiteberg

Velkommen til en samtale mellom Jorunn Veiteberg og Franz Petter Schmidt.

14. april kl. 19

Franz Petter Schmidt, stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo, tar i sine arbeider utgangspunkt i norsk tekstilindustrihistorie. Han har i de 15 år som har gått etter at han var student ved Kunst og håndverk, blant annet jobbet flere år ved Sjølingstad Uldvarefabrik, nær Mandal, som nå fungerer som et levende museum. Han har brukt historien og produksjonen ved veveriet som bakgrunn for flere utstillingsprosjekter.

Utstillingen Weaving Fabrics for Suits ved Oslo Kunstforening markerer avslutningen på Schmidts arbeid som stipendiat. I utstillingen har Schmidt hentet ut ulike objekter og historier fra veverier, både nedlagte og operative, for å sette fokus på vår verdivurdering av materiell og immateriell arv. Her finnes også dresser sydd av skreddere og designere, laget av stoffer Schmidt har produsert ved veveriene han har samarbeidet med.

Ved å arbeide med ansatte ved veveriene og motedesignere internasjonalt, representerer Schmidts arbeid en levende fortid på vei mot en fremtid der stadig flere land som opplever outsourcing, prøver å bygge bro mellom gammel kunnskap og en fremtid med større bevissthet om kvalitet og opprinnelse.

Utstillingen i Oslo Kunstforening er del av Schmidts prosjekt som stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han har vært en del av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid siden oktober 2011. Utstillingen består av installasjoner med tekstiler, klær, arkivmaterialer, fotografier og tekster. Fra august 2015 starter Franz Petter Schmidt produksjon i et nedlagt, og nå fredet veveri i sentrum av Oslo, Prinds Christian Augusts Minde.

Jorunn Veiteberg er frilansskribent og forsker og for tiden gjesteprofessor på HDK – Högskolan för design och konsthantverk, Göteborgs universitet. Hun er dr. philos i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen og har arbeidet med kunstformidling både som utstillingsleder ved Hordland Kunstsenter, intendant ved Galleri F15 og redaktør i NRK Fjernsynet. For sitt virke som skribent har hun mottatt både Norsk Forms Hederpris og Norske Kunsthåndverkeres Ærespris, og hun ble nylig hedret som Årets Nynorskbruker.

Franz Petter Schmidt (f. 1969) har svennebrev i herreskredderfaget, og hovedfag fra tekstil ved KHiO. Han har hatt flere separatutstillinger, og han har en variert arbeidserfaring fra norsk tekstilindustri, og fra samarbeidsprosjekter med kolleger i norsk motebransje. Schmidt har også arbeidet som konsulent for håndverksbedrifter i Sør Afrika og Swaziland.