Kunstnersamtale: Damien Ajavon, Kåre Aleksander Grundvåg og Linda Lamignan

18.11.23
Damien Ajavon, Kåre Aleksander Grundvåg og Linda Lamignan

Kunstnersamtale med Damien Ajavon, Kåre Aleksander Grundvåg og Linda Lamignan moderert av Axel Wieder

Lørdag 18. november kl. 14-15
Vi beveger oss fra rom til rom sammen med kunstnerne
Samtales holdes på engelsk

Oslo Kunstforening har gleden av å invitere til kunstnersamtale med Damien Ajavon, Kåre Aleksander Grundvåg og Linda Lamignan. Samtalen holdes på engelsk og bli moderert av Axel Wieder, direktør i Bergen Kunsthall og jurymedlem i årets fagjury for Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling.

Tre særegne kunstnerskap presenteres i hvert sitt rom hos Oslo Kunstforening i årets stipendutstilling som åpner 16. november 2033. Gjennom totalinstallasjoner får publikum tre inn i ulike kunstneriske univers. I samtalen beverg vi oss fra rom til rom sammen med kunstnerne som forteller om sine arbeider.

Damien Ajavon er født 1990 i Paris og av senegalesisk og togolesisk opprinnelse. Ajavon er utdannet ved tekstilavdelingen på Kunsthøgskolen i Oslo og som skeiv afropeer er de opptatt av forholdet mellom ulike håndverkstradisjoner. Ajavon bruker møtet mellom sin afrikanske og vestlige bakgrunn som et verktøy for historiefortellinger og utforskning.

Kåre Aleksander Grundvåg er født 1984 i Tromsø, hvor han bor og arbeider. Grundvåg er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø og er i dag stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved samme sted. Gjennom ulike skulpturelle grep og prosessbaserte prosjekter utforsker Grundvåg en ikke-menneskelig arkitektur. Materialeksperimentering, bio-mimetikk og tradisjonell kunnskap inngår som elementer i praksisen, med kystlandskapet i Nord-Norge som referanseramme.

Linda Lamignan er født 1988 i Stavanger og bor og arbeider i København. Lamignan er udannet ved Kunstakademiet i Oslo og ved Det kongelige Danske Kunstakademi i København. I performance, objekter, video og musikk undersøker Lamignan blant annet hvordan opplevelsen av å flyte mellom ulike verdener knyttes sammen med diaspora, landskaper og kulturelle forhold relatert til Vest-Afrika og Skandinavia.