OK BOOK: Boklansering & samtale om norsk representasjon i utlandet

06.11.18
Gavin Jantjes – The Exogenic Series (Aqua)

Gavin Jantjes – The Exogenic Series (Aqua)

OK BOOK inviterer til lansering av første utgave av en ny serie utstillingsmonografier – Gavin Jantjes, The Exogenic Series (Aqua) og panelsamtale om norsk representasjon i utlandet.

Medvirkende:
Gavin Jantjes, billedkunstner og fhv. seniorkurator ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Anawana Haloba, billedkunstner
Ingrid Moe v/ Office for Contemporary Art Norway (OCA)
Lars Sture v/ Norwegian Crafts
Marianne Hultman v/ Oslo Kunstforening
Will Bradley v/ Kunsthall Oslo

Lanseringspris Gavin Jantjes, The Exogenic Series (Aqua): 200,- (250,- ordinær pris)

Samtalen vil foregå på engelsk.

Tidligere i år presenterte Oslo Kunstforening utstillingen The Blue Hour ved Dakarbiennalen, hvor Gavin Jantjes var én av syv medvirkende kunstnere. Jantjes har lang erfaring fra internasjonale produksjoner både som kunstner og som kurator med base i Norge. Anawana Haloba er en av Norges mest representerte kunstnere når det gjelder biennaler, med deltagelse i Venezia, Lyon, Sao Paolo, Sydney m.fl. Kunsthall Oslo har vært representert ved bl.a. NADA New York og er som de fleste andre institusjoner en aktiv deltaker i internasjonale diskurser som angår “kunstproduksjonens sosiale og historiske kontekst”.

Det er mye som gjøres for å fremme norsk delaktighet i og utenfor landets grenser. Hvordan legger man til rette for en deltagelse som sikrer høyest mulig synlighet og følgelig internasjonal bevissthet? Hvilke internasjonale visningsarenaer har kunstnerisk relevans? Og hvilke problemstillinger gjør seg gjeldende for støtteapparatet i en tid hvor nedskjæringer på kulturfeltet utgjør en ulmende trussel?

Når norske kunstnere blir invitert til å stille ut i Norge kan de fleste søke produksjonsstøtte fra Kulturrådet for å lage nye arbeider. De kan også søke støtte fra Vederlagsfondet, som er tilknyttet Norske Billedkunstnere (NBK). Når de blir invitert til å stille ut i utlandet finnes det derimot få steder de kan søke støtte for å utvikle nye arbeider. Institusjoner med fast tilhørighet i Norge opplever på samme måte mangel på offentlig drahjelp til produksjoner i utlandet i form av prosjektutvikling eller utvidet programmering.

Office for Contemporary Art Norway (OCA) og Norwegian Crafts forvalter Utenriksdepartementets støtteordninger for henholdsvis visuell kunst og kunsthåndverk. Begge instanser ble grunnlagt med formål om å legge til rette for engasjement og formidling av norsk samtidskunst og kunsthåndverk i utlandet og for å styrke norskbaserte utøveres synlighet og posisjon internasjonalt. Utstillingsproduksjon utgjør en viktig bestanddel av deres utadrettede aktiviteter, OCA som ansvarlig for Norges deltagelse ved Venezia-biennalen og Norwegian Crafts gjennom kuraterte visninger i messe- eller gallerisettinger.

Når det gjelder norsk media kan det kan fremstå som at i prinsipp kun Veneziabiennalen og Documenta utgjør nevneverdige internasjonale utstillinger. Norsk representasjon i andre sammenhenger vies veldig liten interesse. Dette kan i en viss grad skyldes manglende dekning for reiseutgifter hos redaksjoner, dog dette er et fattig argument når fremstilling av intervjuer med eller omtale av kunstnere i forkant av en utstilling/deltakelse er vanlig praksis ellers. Hvorfor er norsk medias interesse for det som skjer i utlandet så liten?

Nyhetsbrev