Omvisning og samtale med Signe Johannessen og Mathias Danbolt

17.09.23
Signe Johannessen

Posthumous Tales – arkivets makt

13–13.45: Omvisning i utstillingen Posthumous Tales med Signe Johannessen og co-kurator Caroline Malmström

14–15: Samtale med Signe Johannessen og Mathias Danbolt, i Festsalen, første etasje i Oslo Kunstforening. Moderator er Caroline Malmström. Samtalen holdes på norsk og svensk. Gratis inngang.

Oslo Kunstforening har gleden av å invitere til omvisning og samtale med utgangspunkt i Signe Johannessens utstilling Posthumous Tales. Samtalen foregår først som en omvisning i utstillingen og fortsetter deretter nede i første etasje. Oslo Kunstforeningen holder til i Rådmannsgården som er en av de eldste bygningene i Kvadraturen, en bydel grunnlagt av den dansk-norske kongen Christian IV.

Den nordiske kolonihistorien og 1600-tallsforholdet mellom Norden, Grønland og Sápmi har interessert både Signe Johannessen og kunsthistoriker Mathias Danbolt på ulike måter. Med utgangspunkt i deres gjensidige interesse for og kritiske undersøkelser av ulike arkiver, vil de blant annet snakke om vitenskapens rammer og mulighetene for mer-enn-menneskelige og ikke-normative kropper. Hva skjer når en kunstner eller en kunsthistoriker undersøker arkivene og leser dem på nye måter? Hvordan fremheves forkastet kunnskap? Og hvilke materialer og metoder kan hjelpe oss med å avlære det som tas for gitt?

Søndag 17. september er også aller siste sjanse til å se denne kritikerroste utstillingen. Velkommen!

Mathias Danbolt

Mathias Danbolt er professor i kunsthistorie ved Københavns Universitet. Danbolt forsker i kontaktsonene mellom kunsthistorie og kolonihistorie i en nordisk kontekst, med spesielt fokus på kolonialismens effekter i dag. Han er leder av forskningsprosjektene The Art of Nordic Colonialism: Writing Transcultural Art History (2019-2023) og Moving Monuments: The Material Life of Sculpture from the Danish Colonial Era (2022-25).

Signe Johannessen er født 1978 i Alstahaug, Norge og bor og arbeider i Gnesta utenfor Stockholm. Hun er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Johannessen har en aktiv utstillingsvirksomhet og har blitt vist på institusjoner som Moderna museet, Accelerator og Färgfabriken i Stockholm, Örebro Konsthall, LIAF (Lofoten Internasjonal Art Festival) og EFA Project Space, New York. Hun er representert i en rekke samlinger, slik som Moderna museet i Stockholm, Statens konstråd og Ystad Konstmuseum. Johannessen jobber for tiden med separatutstillinger som skal presenteres på Lilith Performance Studio i Malmø og Rønnebæksholm i Danmark. Johannessen skal delta på Coast Contemporary – Ocean Eyes i september, og en tredje versjon av Posthumous Tales skal vises på Nordnorsk kunstnersenter i Svolvær i november i år.

Caroline Malmström er kurator basert i Stockholm og har bakgrunn fra kunsthistorie og litteraturvitenskap. Hun har over lengre tid samarbeidet med Signe Johannessen, senest som kurator for utstillingen Uppståndelsen i Kvarntorp som ble vist på Örebro Konsthall tidligere i år og som utstillingen på Oslo Kunstforening bygger videre på. Malmström har tidligere vært tilknyttet institusjoner som Botkyrka Kunsthall, Konstfrämjandet og Judiska Teatern og hun er for tiden aktuell med prosjekter på Carl Eldhs Ateljémuseum i Stockholm.