Seminar: Kartlegging av det visuelle kunstfeltet i Oslo

15.03.16
Seminar: Kartlegging av det visuelle kunstfeltet i Oslo

Oslo Curator Jour Fixe ønsker velkommen til et seminar om kartleggingen av det visuelle kunstfeltet i Oslo.

15. mars kl. 13–16
Kunstnernes Hus

Oslo Curator Jour Fixe, en felles plattform for ikke-kommersielle kunstinstitusjoner i Oslo, har tatt initiativ til en kartlegging av kunstscenen i Oslo. Formålet med dette er å samle informasjon som skal brukes i utarbeidelse av en fremtidig kunsthandlingsplan for Oslo.

For første gang gjøres det en undersøkelse som forsøker å fange de mange ulike aspektene ved Oslos svært aktive og innovative kunstscene, en undersøkelse som ønsker å se på hvor vi er i dag, og hvilke planer som bør legges for at det visuelle kunstfeltet skal utvikles på best mulig måte.

Målet er å opprette en konstruktiv dialog med Oslo kommune, Kulturdepartementet og andre om en handlingsplan for visuell kunst i Oslo.

Vi har engasjert syv personer fra kunstfeltet til å skrive om ulike perspektiver som vi mener bør inngå i en slik handlingsplan, og dette vil bli presentert under seminaret:

Kl. 13.00 Velkommen og introduksjon ved arrangørene
Kl. 13.10 Oversikt over den visuelle kunstsektoren av Monica Holmen
Kl. 13.30 Rom for kunst av Ruben Steinum
Kl. 13.50 Kunst i offentlige rom av Jenny Kinge
Kl. 14.10 Økonomi av Jon Øien
Kl. 14.30 Pause med kaffe, te
Kl. 14.50 Internasjonale relasjoner av Steffen Håndlykken
Kl. 15.10 Publikum – en diskusjon moderert av Will Bradley
Kl. 15.30 Økologi, sammenkoblinger, relasjoner av Will Bradley
Kl. 15.45 Spørsmål

Publikum oppfordres til å bidra med konstruktive innspill under seminaret.

Arbeidsgruppen for kartleggingen har bestått av Marianne Hultmann ved Oslo Kunstforening og Kunsthall Oslo.

Monica Holmen, prosjektkoordinator på Akershus kunstnersenter og skribent i Kunstforum
Ruben Steinum, billedkunstner, styreleder på UKS
Jenny Kinge, frilanskurator
Steffen Håndlykken, billedkunstner, driver 1857, et kunstnerstyrt visningsrom i Oslo, i samarbeid med Stian Eide Kluge
Jon Øien er sosiolog

Kartleggingen er støttet av Kulturrådet.