Seminar: Letters Sent from Heaven

15.09.17
Fujiko Nakaya på Nasjonalmuseet

Oslo Kunstforening, Ultima Oslo Contemporary Music Festival, Nasjonalmuseet og Statsbygg har gleden av å invitere til seminar med fokus på kunst, vitenskap og klimahistorie.

9. september 2017 kl. 12–15.45 på Mellomstasjonen

Because of the global increase in atmospheric temperature since the beginning of the 20th century, glaciers in many places in the world are shrinking or retreating. The cause for this is an increase of CO2 due to the automobile-dominated society and cutting down of forests. Warming of climate will melt the ice in Antarctic and Greenland leading to a sea-level rise, and lowlands all over the world will be in danger of being submerged”.
– Ukichiro Nakaya, Moon World in White, 1957

Den 9.–10. september vil fire verdenskjente japanske ikoner bringes sammen i en unik transdisiplinær serie av arrangement som omfavner flyktigheten i vannsyklusen, liv, kropp, lyd og lys, ved å involvere tåkeskulpturer, snøkrystaller, elektrostatiske utladninger, en legendarisk synthesizer-pionér og et danseikon.

Kjernen i denne syklusen av sammenknyttede verk og hendelser er utstillingen Letters Sent from Heaven med den eksperimentelle japanske fysikeren Ukichiro Nakayas fotografier av snøkrystaller og elektrostatiske utladninger, som åpner på Oslo Kunstforening 26. august.

Fujiko Nakaya, Ukichiro Nakayas datter, har blitt invitert til å lage to av sine anerkjente, stedsspesifikke tåkeskulpturer på takterrassen til det nye Nasjonalmuseet og i Ekebergparken. Den ene kan oppleves på takterrassen til det nye Nasjonalmuseet 9. september når det der inviteres til åpen dag.

Som del av denne syklusen arrangeres et seminar ved Mellomstasjonen samme dag. Inviterte talspersoner er kunstner og kritiker Kenjiro Okazaki, klimahistorikere Peder Anker og Sverker Sörlin, kurator og kunstnerisk leder ved Oslo Kunstforening Marianne Hultman og agronom og direktør ved Biodynamisk Forening, Dag Blakkisrud.

På kvelden den 9. september blir Nakayas skulptur en del av forestillingen a•form, sammen med komponisten Ryuichi Sakamoto og den nyskapende danseren, Min Tanaka. Lysdesigneren for eventet er kunstneren Shiro Takatani.

Ukichiro Nakaya var en forsker som produserte observasjoner som er nyttige som både vitenskapelige bidrag så vel som kunstneriske. Hans datter, som har vokst opp med en intim forståelse av hans arbeid, har utviklet seg til å bli en kunstner som tar vitenskapen i bruk i sitt arbeid og som syntetiserer naturfenomen.

Samarbeidet er initiert av Oslo Kunstforening og utviklet sammen med Ultima, Statsbygg, Nasjonalmuseet, Dansens Hus og Ekebergparken. Seminaret er arrangert i samarbeid med Biodynamisk Forening, Norge. Kurator for prosjektet er Marianne Hultman, kunstnerisk leder ved Oslo Kunstforening. Samarbeidet er laget innenfor parolen Oslo Kunstløype, et byutviklingsprosjekt som har som mål å synliggjøre samtidskunstinstitusjonene mellom Ekeberg og Tjuvholmen.

Oslo Kunstforening har mottatt generøs støtte fra Kulturrådet, Oslo kommune og URO. Seminaret mottar også generøs støtte fra The Japan Foundation og Nakaya Ukichiro Foundation.