09.03.18

9. – 11. mars 2018
Office for Contemporary Art Norway (OCA)

Kan man måle kunsten og et sted sin betydelse? I vår sterkt polariserte tid er de små samtidskunsthallenes funksjon som steder for kritisk refleksjon og erfaringsutbytte mer aktuell enn noensinne. Men tross sin nøkkelfunksjon er kunstinstitusjonene ofte underfinansierte og deres erfaringer underutnyttede. Hvorfor er det slik?

Nå har over 40 mindre kunsthaller fra de nordiske landene etablert seg i et nytt nettverk for å sammen ta for seg spørsmålet om kunstens verdi. Arbeidet ble innledet med en mottakelse i Kassel den 8. juni i sammenheng med åpningen av Documenta 14 og kulminerer i et stort symposium som arrangeres i Oslo 9.–11. mars 2018. Noen av de fremste ekspertene innen det kulturøkonomiske feltet medvirker i symposiet: Pier Luigi Sacco, professor i kulturøkonomi ved IULM University of Milano; Andrea Phillips, kunstprofessor og leder for BxNU Research Institute, Northumbria University og BALTIC Centre for Contemporary Art i Newcastle; Lars Strannegård, professor ved og rektor for Handelshögskolan i Stockholm; Binna Choi, kurator og sjef for Casco - Office for Art, Design and Theory samt Azar Mahmoudian, kurator og forsker basert i Teheran.

Hvordan kan man forstå de mindre kunstinstitusjonenes betydning i kunstens økosystem? Ett brennende punkt har å gjøre med deres banebrytende måte å forholde seg til kunst, samfunn, opplysning og publikum på. Et annet er hvordan de spiller en viktig rolle i det lokale samfunnet samtidig som de stadig er i dialog med en internasjonal sammenheng. Men hvordan kan vi skape dialog om de verdiene som skapes – utover besøkstall og medieoppmerksomhet? Og hvordan fungerer ulike typer verdi i relasjon til modeller for finansiering? Hvordan kan kunstnere og kulturliv, små og store institusjoner, kommuner, fylker, stat og politikk samarbeide for å komme fram til prosesser som fremmer kunstens potensiale? I løpet av høsten 2017 har frilanskurator Jonatan Habib Engqvist og Nina Möntmann, kunstviter og kurator, arbeidet med en rapport som fokuserer nettopp på samtidskunsthallenes kunstneriske, sosiale, samfunnsmessige og økonomiske verdier ut ifra en nordisk kontekst. Rapporten kommer til å danne grunnlaget for symposiet i mars.

Symposium: Kunstens Verdi

Det nye nettverkets organisering baseres på tre eksisterende sammenslutninger av kunsthaller: Foreningen af Kunsthaller i Danmark som har vært aktiv siden 1992; Klister i Sverige og Kunsthallene i Norge, som begge tok form i 2011. Hvert og ett av nettverkene har oppstått ut ifra et behov for å organisere seg for å løfte fram og debattere små og mellomstore samtidskunstinstitusjoners funksjon, betydelse samt. de vilkår som finnes for å bedrive slik virksomhet. Alle tre nettverk har bestilt situasjonsrapporter fra sine respektive land. Den danske rapporten har tittelen Kunsthallen: En afgørende aktør i samtidskunsten og for samtidskunsten. Den svenske rapporten Inga undantag.

Klister (Sverige): Marabouparken konsthall, Sundbyberg; Tensta konsthall; Bildmuseet i Umeå; Göteborgs konsthall; Gävle Konstcentrum; Röda Sten konsthall, Göteborg; Skövde kulturhus (konsthall och konstmuseum); Konsthallen Bohusläns museum, Uddevalla; Museum Anna Nordlander, Skellefteå; Botkyrka konsthall, Tumba; Kalmar konstmuseum; Luleå konsthall; Borås konsthall; Lunds konsthall; Konsthall C, Farsta; Konsthallen i Haninge kulturhus; Alingsås kulturhus/konsthall; Signal – center för samtidskonst, Malmö; Örebro konsthall; Index, Stockholm; Varberg konsthall.

Kunsthallene i Norge: Kristiansand Kunsthall; Kunsthall Stavanger; Oslo Kunstforening; Tromsø Kunstforening; Kunsthall Grenland, Porsgrunn; Kunsthall Oslo; Fotogalleriet, Oslo; Trafo Kunsthall, Asker; Bomuldsfabriken, Arendal; Stiftelsen 3,14, Bergen; Kunsthall Trondheim.

Foreningen af Kunsthaller i Danmark: Brandts 13, Odense; Den Frie Udstillingsbygning, Köpenhamn; Fotografisk Center, Köpenhamn; Galleri Image, Aarhus; gl Holtegaard, Holte; GL STRAND, Köpenhamn; KunstCentret Silkeborg Bad; Kunsthal Charlottenborg, Köpenhamn; Kunsthal Nord, Aalborg; Kunsthal Aarhus; Kunsthal 44 Møen, Askeby; Nikolaj Kunsthal, Köpenhamn; Overgaden. Institut for Samtidskunst, Köpenhamn; Rønnebæksholm, Næstved; Sophienholm, Lyngby; Viborg Kunsthal, Konsthallen, Kulturcentrum Sandviken; Grafikens Hus, Södertälje og BAC, Visby.