Utstillingsåpning: Signe Johannessen – Posthumous Tales

10.08.23
Signe Johannessen, Posthumous Tales, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Oslo Kunstforening har gleden av å ønske velkommen til åpning av utstillingen Posthumous Tales av Signe Johannessen, torsdag 10. august kl. 18-20.

Signe Johannessen (født 1978 i Alstahaug, Norge) bor og arbeider i Gnesta utenfor Stockholm. Hun er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Johannessen har vært aktiv som kunstner i Sverige i over femten år, og dette er første gang hun presenteres med en separatutstilling i Norge.

De siste årene har Johannessen vært i tett dialog med kurator Caroline Malmström om en serie arbeider som tar utgangspunkt i et arkeologisk funn fra 1949 ved Kvarntorp utenfor Örebro. Der ble hodeskallen av et menneske funnet sammen med hundekjever, bein fra et føll og en gris, skulderblad av en ku og to uidentifiserbare ribbein, alt datert fra ulike tidsperioder. Den første versjonen av utstillingen Uppståndelsen i Kvarntorp ble vist på Örebro kunsthall i april-mai i år. Den andre versjonen vises nå i Oslo Kunstforening, og en tredje versjon skal vises på Nordnorsk kunstnersenter, hvor Johannessen skal stille ut i november.