Publikasjoner
Eline McGeorge – As Spaces Fold, Companions Meet. Foto: Research and Development
Eline McGeorge – As Spaces Fold, Companions Meet. Foto: Research and Development
Eline McGeorge – As Spaces Fold, Companions Meet
I utstillingen As Spaces Fold, Companions Meet utgjør folder en rød tråd visuelt og tematisk. Tittelen henviser også til science fiction-inspirerte reiser i tid og rom der en rekke fiktive og virkelige karakterer møtes og settes sammen til nye konstellasjoner. Alienasjon og hybridisering er gjennomgående trekk hos karakterene som befolker disse arbeidene.
Eline McGeorges arbeider spenner mellom det helt abstrakte og det helt konkrete og dokumentariske. Demokratiske og miljørelaterte problemstillinger, så vel som feministisk idéarv og science fiction inngår alle i McGeorges tematikk. Gjennom tegning, animasjon, collager, kunstnerbøker og i denne utstillingen en særlig interesse for folder, som nevnt ovenfor, piksler og vevnad, settes tematikkene sammen. Tegningen utgjør ofte utgangspunktet og er et sentralt medium for idéutviklingen i McGeorges produksjon og i denne utstillingen.
Forfatter, redaktør: Marianne Hultman
Foto: Christina Leithe Hansen
Oversettelse: Sunniva Vik
Korrektur: Ingrid Vold Bjørkamo, Lona Hansen, Martin White
ISBN 978-82-7531-010-9
Utgitt av OK BOOK, 2020
Design: Research and Development, Stockholm
Norsk- og engelskspråklig publikasjon
250 NOK
Gavin Jantjes – The Exogenic Series (Aqua). Foto: Research and Development
Gavin Jantjes – The Exogenic Series (Aqua). Foto: Research and Development
Gavin Jantjes – The Exogenic Series (Aqua)
I Oslo, så vel som i utlandet, er Gavin Jantjes kjent for de fleste som tidligere senior kurator for internasjonal kunst ved Nasjonalmuseet i Oslo, eller som tidligere kunstnerisk leder ved Henie Onstad Kunstsenter. Jantjes har vært en viktig opinionsdanner og bidragsyter til samtidskunstscenen i Norge. Hans kjærlighet for maleri fikk ham til å kuratere An Appetite for Painting – hans siste utstilling for Nasjonalmuseet i 2014. Forskningen som ble utført for denne utstillingen banet vei for hans retur til studioet og den daglige praksisen med maling.
Maleriet er raskt på vei tilbake til arenaene for kulturell diskurs og utstillingspraksis. Det er betimelig at det ikke-figurative maleriet igjen kan oppta offentlig oppmerksomhet, ikke gjennom sine referanser eller fremstillinger, men gjennom vår sanselige lesning av en malt overflate. Verkene fungerer som katalysatorer for ideer og minner om steder, miljøet og det brede spekteret av ting som er formet på jordens overflate.
Forfattere: Marianne Hultman, Paul Regrette, Gavin Jantjes
Redaktører: Marianne Hultman, Martin White
Korrekturlesing: Martin White
Foto: Christina Leithe Hansen
ISBN 978-82-7531-003-1
Utgitt av OK BOOK, 2018
Design: Research and Development, Stockholm
Engelsk utgave
250 NOK
Letters Sent from Heaven - Frozen and Vaporized Water: Ukichiro Nakaya and Fujiko Nakaya’s Science and Art. Foto: Research and Development
Letters Sent from Heaven - Frozen and Vaporized Water: Ukichiro Nakaya and Fujiko Nakaya’s Science and Art. Foto: Research and Development
Letters Sent from Heaven - Frozen and Vaporized Water: Ukichiro Nakaya and Fujiko Nakaya’s Science and Art
"Snow crystals are letters sent from heaven"
– Ukichiro Nakaya
Letters Sent from Heaven er basert på en vandreutstilling av den japanske eksperimentelle fysikeren Ukichiro Nakaya (1900-1962). Vandreutstillingen omfattet fotografier av snøkrystaller, elektrostatiske utladninger og filmer som ble vist i 2016 og 2017 på Riga Art Space, på KTH R1 Energiscenen i Stockholm, samt i Oslo Kunstforening. Utstillingen ble ledsaget av et program med workshops, forelesninger og seminarer. I forbindelse med at utstillingen kom til Oslo, ble det produsert en syklus av sammenhengende verk og arrangementer rundt i byen med Fujiko Nakaya, kunstner og datter av Ukichiro Nakaya, komponist Ryuichi Sakamoto, danser og koreograf Min Tanaka og kunstner Shiro Takatani.
Redaktører: Marianne Hultman, Jonatan Habib Engqvist
Tekster av: Jonatan Habib Engqvist, Marianne Hultman, Martin White, Peder Anker, Sverker Sörlin, Anne-Marie Duguet, Kenjiro Okazaki, Reiko Setsuda, Viktors Kravčenko
Oversettere: You Nakai (Kenjiro Okazaki), Deke Dusinberre (Ann-Marie Duguet, Christopher Stephens (Reiko Setsuda)
Språkvask: Liam Sprod
ISBN 978-82-7531-011-6
Utgitt av OK BOOK, 2022
Med støtte fra: Processart og The Japan Foundation
Design: Research and Development, Stockholm
Engelskspråklig publikasjon
300 NOK
I skvis – Om mellomsjiktet i kunstbyen Oslo. Foto: Research and Development
I skvis – Om mellomsjiktet i kunstbyen Oslo. Foto: Research and Development
I skvis – Om mellomsjiktet i kunstbyen Oslo
Hvordan kommer Oslo til å forandre seg som kulturby når to svære museer står klare ved vannkanten? En av de få tingene som er sikkert om kunstbyens fremtid, er at flere hundre millioner av Oslo kommunes kulturpenger kommer til å bindes opp til driftsmidler. Samtidig kommer museene til å gjøre kunsten i Oslo mer synlig, og det vil øke publikums forventninger om å møte kunst som er relevant for samfunnet og tiden vi lever i. Det krever et levende kunstfelt i Oslo. En handlingsplan for kunst i Oslo bør ha som et hovedmål å sikre at ny, god, ambisiøs, kritisk, norsk samtidskunst blir fostret, laget, vist frem og spredd. De siste årene har en rekke uavhengige organisasjoner i kunst-Oslo organisert seg for å sikre kunstneres rolle i en by i rivende utvikling. Gode lokaler til atelierer, produksjon og visning av kunst later til å stå øverst på feltets ønskelister for kunstbyen. Rapporten I skvis er bestilt av nettverket Curator Jour Fixe, og sirkler inn på rollen profesjonelle, mellomstore, ikke-kommersielle visningssteder for samtidskunst spiller i kunstbyen.
Forfatter: Emil Flatø, Monica Holmen, Ruben Steinum, Runa Carlsen
Redaktør: Marianne Hultman
Korrektur: Ingrid Vold Bjørkamo
ISBN 978-82-7531-005-5
Utgitt av OK BOOK, 2018 for Oslo Curator Jour Fixe
Design: Research and Development, Stockholm
Publikasjonen har mottatt støtte fra Kulturrådet
Norskspråklig publikasjon
150 NOK
Agencies of Art. Foto: Research and Development
Agencies of Art. Foto: Research and Development
Agencies of Art - A report on the situation of small and medium-sized art centers in Denmark, Norway and Sweden
Skandinavias små og mellomstore kunsthaller genererer store mengder kunnskap, både lokalt og internasjonalt. Med minimale ressurser og maksimalt engasjement investerer de i eksperimentelle prosjekter som senere dukker opp i større og mer prestisjefylte sammenhenger. I tillegg spiller de en viktig rolle i samfunnsbygging. Dessverre belønnes kunsthallene ofte sparsomt for dette. Dette er noen av konklusjonene i en ny rapport om situasjonen i Sverige, Danmark og Norge.
Initiativtakerne til rapporten er et nystartet nordisk nettverk for små og mellomstore kunsthaller, hvor de drivende har vært Tensta konsthall og Marabouparken i Stockholm, Fotografisk Center og Nikolaj Konsthall i København, samt Oslo Kunstforening. Rapporten er basert på spørreundersøkelser og intervjuer med rundt tretti institusjoner i de tre landene. Symposiet Agencies of Art og rapporten fikk støtte fra Nordisk kulturkontakt og Norsk Kulturråd. Publikasjonen er utgitt med støtte fra Bildende Kunstneres Hjelpefond.
Forfatter: Jonatan Habib Engqvist, Nina Möntmann
Redaktør: Madeline Coleman
Koordinering: Hanna Nordell, Tensta konsthall
Foto: Jan Khür
ISBN 978-82-7531-004-8
Utgitt av OK BOOK, 2018
Design: Research and Development, Stockholm
Engelskspråklig publikasjon
150 NOK
Kunsthallene i Norge. Foto: Research and Development
Kunsthallene i Norge. Foto: Research and Development
Kunsthallene i Norge
De mellomstore kunsthallene har på relativt kort tid etablert seg som viktige institusjoner i det norske samtidskunstfeltet. De utfyller et rom mellom kunstmuseene og de regionale kunstsentrene, kommersielle gallerier, kunstnerdrevne visningsrom og medlemsstyrte kunstforeninger. Det har vært påpekt at samtidskunstfeltet i Norge preges av en økt fragmentering bestående av flere og mindre miljø. Denne undersøkelsen peker i en annen retning. Kunsthallene drives ikke som isolerte øyer. Derimot inngår de i et felt som preges av prosjektsamarbeid på tvers av institusjoner og kunstformer. Så langt vi kan se er kunsthallene både motorer og løse deler i et større kunst- og kulturfelt. På den måten er kunsthallene visningsrom for samtidskunst, men dette visningsrommet strekker seg langt utenfor det lokalet som kunsthallen holder til i.
Forfatter: Nanna Løkka, Telemarksforsking
Redaktør for OK BOOK: Marianne Hultman
Korrektur for OK BOOK: Ingrid Vold Bjørkamo
ISBN 978-82-7531-006-2
Utgitt av OK BOOK for Kunsthallene i Norge, 2018
Design: Research and Development, Stockholm
Publikasjonen har mottatt støtte fra Kulturrådet
Norskspråklig publikasjon
150 NOK