Utstillingsåpning: Gavin Jantjes – The Exogenic Series (Aqua)

05.10.17
Gavin Jantjes, The Exogenic Series (Aqua), 2017

Velkommen til utstillingsåpning torsdag 5. oktober kl. 18-20.

Oslo Kunstforening er stolte over å presentere nye arbeider av den sørafrikanske kunstneren Gavin Jantjes.

I Oslo, så vel som internasjonalt, er Gavin Jantjes for folk flest kjent som tidligere seniorkurator for internasjonal kunst ved Nasjonalmuseet i Oslo og tidligere kunstnerisk leder ved Henie Onstad Kunstsenter.

Gavin Jantjes har fokusert sitt arbeid på en serie bestående av fjorten større lerret med tittelen The Exogenic Series (Aqua).

Vi befinner oss i en tid hvor maleriet har ny relevans innen samtidens kulturdiskurs og utstillingspraksis. Det er derfor på sin plass at det non-figurative maleriet nok en gang kan oppta offentlighetens oppmerksomhet, ikke gjennom dets referanser eller avbildninger, men gjennom vår sensoriske lesning av en malt overflate. Arbeidene inkludert i utstillingen ved Oslo Kunstforening fungerer som katalysatorer for idéer og minner om sted, miljø samt den brede viften av ting som er formet på jordens overflate.