Utstillingsåpning: Melanie Kitti & Elina Waage Mikalsen

Elina Waage Mikalsen

Melanie Kitti og Elina Waage Mikalsen
Kuratert av Koffi & Højgaard

gos earát ledje duolbman lei mearka mis
der andre hadde tråkket var det avtrykk i oss
where others had stepped there were traces in us

22.08.24 – 13.10.24

Oslo Kunstforening har gleden av å invitere til utstillingsåpning torsdag 22. august kl. 18-20, og til samtale mellom kuratorer og kunstnere lørdag 24. august kl. 13-14.

der andre hadde tråkket var det avtrykk i oss presenterer kunstnerne Melanie Kitti (f. 1986, SE) og Elina Waage Mikalsen (f. 1992, NO/SÁ). Begge er tverrfaglige kunstnere som arbeider med forskjellige medier; Waage Mikalsen er både musiker og billedkunstner, mens Kitti jobber med tekst, maleri og skulptur. Kunstnerne har etablert seg som to markante stemmer i samtidskunsten, med hvert sitt sterke uttrykk.

Ved å invitere de to kunstnerne til å innta de samme utstillingsrommene har kuratorene Pauline Koffi Vandet (f. 1994, DK/CI) og Ida Højgaard Thjømøe (f. 1991, NO/DK) skapt en dynamikk som setter kunstnerne i dialog med hverandre. Denne dialogen skjer konseptuelt, materielt og romlig. Noen ganger reflekterer den de kunstneriske forskjellene, andre ganger resonnerer verkene med hverandre og skaper en harmonisk flerstemmighet.

Utstillingen er en del av Oslo Kunstforenings nye satsing New Voices, hvor eksterne, yngre kuratorer inviteres til å utvikle og kuratere et utstillingsprosjekt spesielt for institusjonen. Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Statens Kunstfond og av Oslo kommune i forbindelse med markeringen av 400-års jubileet for Oslo by.