Utstillingsåpning: Ukichiro Nakaya – Letters Sent from Heaven

26.08.17
Ukichiro Nakaya, Letters Sent from Heaven, 2017

Velkommen til utstillingsåpning hos Oslo Kunstforening lørdag 26. august kl. 13–15.

På åpningsdagen er Oslo Kunstforening åpen mellom kl. 12–16.

Oslo Kunstforening har gleden av å presentere en syklus av sammenknyttede verk og hendelser i samarbeid med Statsbygg og Nasjonalmuseet, Ultimafestivalen, Dansens Hus og Ekebergparken.

Kjernen i denne syklusen er utstillingen Letters Sent from Heaven med den eksperimentelle japanske fysikeren Ukichiro Nakayas (1900-1962) fotografier av snøkrystaller og elektrostatiske utladninger. Hans datter, Fujiko Nakaya, vil være tilstede på åpningen.

Fotografiene inkludert i utstillingen ble tatt av Nakaya og hans kolleger på 1920- og 1930-tallet. Fotoene er vitenskapelige dokumenter, men er samtidig preget av et tydelig kunstnerisk uttrykk. De minner oss på verdien av observasjon og av bilder, både i forskning og i vår evne til å oppfatte og tolke det vi ser. Dette er en påminnelse om at forskningsbasert arbeid kan strekke seg utover ren empirisk tolkning av data, mot poetisk og holistisk observasjon av naturlige fenomen.

En versjon av denne utstillingen har tidligere blitt vist ved KTH R1 Energiscenen, som del av programmet til Dome of Visions og Riga Art Space i Latvia.

Samarbeidet er initiert av Oslo Kunstforening og utviklet sammen med Ultima, Statsbygg, Nasjonalmuseet, Dansens Hus og Ekebergparken. Kurator for prosjektet er kunstnerisk leder ved Oslo Kunstforening, Marianne Hultman.

Samarbeidet er laget innenfor parolen Oslo Kunstløype, et byutviklingsprosjekt som har som mål å synliggjøre samtidskunstinstitusjonene mellom Ekeberg og Tjuvholmen.

Oslo Kunstforening har mottatt generøs støtte fra Kulturrådet, Oslo kommune og URO.