Ellisif Hals & Susanne Skeide

Akter

08.05.10 — 13.06.10
Ellisif Hals og Susanne Skeide, Akter, 2010

Ellisif Hals og Susanne Skeide ble i 2008 tildelt Sparebankstiftelsen DnB NORs kunststipend.

Juryens begrunnelse var følgende:

Juryen har valgt å gi prisen til et utfordrende prosjekt det vil bli spennende å se den videre utviklingen på. Verket som danner grunnlag for vurderingen har en umiddelbar appell. Men det er også et verk som vokser mentalt over tid, og som har, fysisk sett, uante muligheter. Verket består av svært mange lag, og behandler ulike momenter som tegning, konstruksjon, skulptur, installasjon etc. Verket har en sterk visualitet og estetisk kompleksitet som juryen spesielt har fremhevet.

De siste seks månedene har Hals og Skeide arbeidet med å skape nye trykk i Paris til utstillingen i Oslo Kunstforening. Byen Paris, med sine historiske trykkerier, har vært utgangspunktet for å jobbe både tradisjonelt og eksperimentelt med grafiske teknikker. Hals og Skeide bruker bevisst det potensialet grafikk har for reproduksjon og mangfoldiggjøring, en viktig bestanddel av utstillingens visuelle uttrykk. Samtidig er det viktig for kunstnerne å bruke grafikken som en kunstform og ikke som et kommersielt redskap.

Ellisif Hals og Susanne Skeide, Akter, 2010

Det historiske utgangspunktet i Paris trykkerier gir kunstnerne mulighet for å skape utstillingsmaterialet, men de stedsspesifikke rammene til Oslo Kunstforening er også en essensiell del av tematikken i utstillingen. De tre klassiske utstillingssalene befinner seg i Oslos eldste bygning, og både bygningens arkitektur og egenskaper har vært et viktig premiss for Hals og Skeide. Dette ønsker de å understreke gjennom å la et rokokko-møblement danne en base for monteringen. Deres utstillinger har tidligere hatt et element av scenografi og diorama over seg, hvilket vi også opplever her. Det tradisjonelle borgerlige interiøret iscenesetter forestillingen om hvordan fortidens stuer var innredet; rommenes inventar, malerier og da spesielt landskapsmalerier.

Naturen er sentral i norsk romantisk kunst og naturpsykologi. Det var spesielt med fremveksten av landskapsmaleri at Norge fikk en nasjonal kunsthistorie, da kunstnerne nettopp på denne tid fikk øynene opp for den norske naturens særegenhet. Hals og Skeide bruker en symbolistisk uttrykksform, og motivene i deres nyproduserte masse av grafikk preges av geografiske og geologiske elementer, organiske former, himmelfenomener, trekonstruksjoner og tekstiler.

Ellisif Hals og Susanne Skeide, Akter, 2010

Hals og Skeides kunstneriske samarbeidsprosjekt startet i 2006 og er i kontinuerlig forandring og utvikling. For denne utstillingen har de arbeidet fritt, men side om side, dette gjør at de også påvirkes av hverandre. Selv sier de om denne prosessen at; utstillingen formes av at vi stadig forholder oss til den andres arbeid uten å gripe inn i det som et tradisjonelt samarbeid.

Monteringen av denne utstillingen kommer til å foregå etter utstillingsåpning slik at den vil være i kontinuerlig endring og ekspandere utover i utstillingsperioden.

Omvisning i utstillingen
Lørdag 29. mai kl. 14.00