Ingrid Lønningdal

Division of Space

09.03.17 — 04.07.17
Ingrid Lønningdal, Division of Space, 2017

Ingrid Lønningdal ble tildelt Sparebankstiftelsen DNBs stipend i 2014 for arbeidene Uten tittel. Palm Springs I-II. Oslo Kunstforening er glad for å invitere Lønningdal tilbake med solopresentasjonen Division of Space.

I utstillingen presenterer Lønningdal seks nye serier, i form av collage, tekstil, silketrykk og maleri på papir og strie. Flere av seriene tar utgangspunkt i pendlingen til og fra atelieret, nærmere bestemt et næringsområde hun passerer daglig. Det ligger sentralt i Oslo, men likevel i utkanten, inneklemt mellom motorveier, jernbane- og t-banelinjer. Området gjennomgår en morfologisk prosess styrt av praktiske behov. Gatestubber, parkeringsplasser, solide betongbygninger fra 60-tallet og enklere, prefabrikkerte haller av nyere dato transformeres sakte. Lønningdal er interessert i hvordan slike steder endres, samt deres plassering og tilgjengelighet i fysiske og mentale randsoner.

I Division of Space er bygningsfasadene kilde til analyser og bearbeidelser. De opptrer i utstillingen gjennom representasjoner av materialitet, innsamlede farger og fotografiske fragmenter. I silketrykket Næringsområde delt av Ring 3 (sal 1) blandes transparente fasadefarger i en abstrakt komposisjon, mens Sample Manipulations (sal 1, 3) er collager som setter bygningene inn i nye kontekster. I serien Outskirts (sal 3) bemales jutestrie slik at tekstilene får harde flater og knyttes til de korrugerte stålplatene fargene er hentet fra, mens i Cladding (sal 1) formes strien med strykejern.

Onsdag den 22. mars holdes en samtale mellom Ingrid Lønningdal og kunstner og kurator Steffen Håndlykken med start kl. 18.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Billedkunstneres Vederlagsfond, Fellesverkstedet og Leveld Kunstnartun.­

Oslo Kunstforening er støttet av Oslo kommune og Kulturrådet.

Ingrid Lønningdal, Division of Space, 2017

Ingrid Lønningdal (f. 1981) bor og jobber i Oslo. Hun har hatt separatutstillinger ved blant annet Nordnorsk kunstnersenter (2013), Kunstnerforbundet (2011), Sogn og Fjordane kunstmuseum (2011) og Tegnerforbundet (2010), og har deltatt i utstillinger som «Kunsten tilhører dem som ser den», Norsk skulpturbiennale, Vigeland-museet (2015) og «Inside Outside Architecture», Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design (2013). I 2015 gav hun ut boken «Borgen. Et sted for kulturproduksjon» på forlaget Teknisk Industri. I 2017 er hun også aktuell med separatutstilling ved Trøndelag senter for samtidskunst. Lønningdal er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo.