Yuka Oyama

Encapsulation Suits

13.08.15 — 13.09.15
Yuka Oyama, Encapsulation Suits, 2015

Med sin bakgunn som smykkekunstner er Yuka Oyama interessert i hva et objekt gjør med en person og vice versa: Hvordan påvirker et statisk objekt sin bærer? Er det objektets materielle verdi eller dets iboende kraft som virker på oss? Dette sammenflettede forholdet mellom subjektet og objektet utgjør kjernen i Yuka Oyamas kunstneriske interessefelt.

Med en eksperimentell tilnærming har Oyama laget en skulpturserie av forstørrede gjenstander formet som fullt brukbare drakter. Ved å fotografere og filme draktene i bevegelse utforsker Yuka Oyama det hun beskriver som objektenes gjenstridige liv.

I videoinstallasjonen Cleaning Samurai utfører en gruppe rengjøringsutstyr grunnleggende kata karateøvelser. I serien Encapsulation Suits utforsker Yuka Oyama objekter som har en personlig tilknytning til hennes eget liv. Ved å bli ett med de skulpturelle objektene avslører hun deres subjektivitet, samtidig som hun utforsker gapet mellom objekt og subjekt, mellom kunsten og livet.

Utstillingen består av videoinstallasjonen Cleaning Samurai, serien med funksjonelle skulpturelle objekter (Encapsulation Suits), videoperformancene Modern Ballet Duo og Trio og det performancebaserte maleriet Helmet - River.

Yuka Oyama, Encapsulation Suits, 2015

Yuka Oyama ble født i Tokyo i 1974 og vokste opp i Malaysia, Japan og Indonesia. Hun er utdannet med en bachelorgrad (smykkekunst og lettmetall) fra Rhode Island School of Design, USA, og en mastergrad (smykkekunst og skulptur) fra Kunstakademiet i München, Tyskland. Hun bor og arbeider i Berlin og Oslo.

Encapsulation Suits er en del av Yuka Oyamas arbeid som stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo og Program for kunstnerisk utviklingarbeid, påbegynt i oktober 2012.

Utstillingen er støttet av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid, Kunsthøgskolen i Oslo og Norske Kunstforeninger.

9. september kl. 18 arrangeres en samtale mellom frilansskribent og forsker Jorunn Veiteberg og Yuka Oyama.

Jorunn Veiteberg er frilansskribent og forsker og for tiden gjesteprofessor på HDK - Högskolan för design och konsthantverk, Göteborgs universitet. For sitt virke som skribent har hun mottatt både Norsk Forms Hederspris og Norske Kunsthåndverkeres Ærespris, og hun ble nylig hedret som Årets nynorskbrukar.

Oslo Kunstforening er støttet av Norsk kulturråd og Oslo kommune. Takk til Advokatfirma Ræder.