Unn Fahlstrøm

Listen, I can no longer stand the silence

08.10.05 — 06.11.05
Unn Fahlstrøm, Listen, I can no longer stand the silence, 2005

Unn Fahlstrøm åpner Oslo Kunstforening med prosjektet -Listen, I can no longer stand the silence som består av prints og en videoinstallsjon med musikk av Raymond Ingar Berge.

-Listen, I can no longer stand the silence er basert på filmen Last summer in Marienbad av Alain Resnais. Sort/hvitt filmen fra 1961 er et kjent modernistisk verk med sublimt taktile kvaliteter.

Utstillingen er andre del av en serie som blant annet tar for seg det moderne menneskets forhold til historien. Første del i serien med tittelen -I reread the Odyssey last night ble presentert på UKS galleri tidligere i høst. I samarbeid med komponister og musikere er Fahlstrøms videoer omtalt som suggerende verk på grensen mellom filmatisk narrativ og abstrakt strukturalisme.

Unn Fahlstrøm mottok Oslo Kunstforenings Jubileumsstipend ved Kunstakademiets Avgangsutstillingen i 2004 for verket Passion. Juryen forklarer at ”Fahlstrøms reflekterte bearbeiding av filmklippene gir rom for flertydige tolkninger som går langt ut over originalmaterialet, og hun viser forståelse for videomediets egenart. Gjennom repetisjon, brudd i fortellerstrukturen og fordreining av billedmaterialet viser kunstneren stor bevissthet om formale og tekniske virkemidler, og den stringente formen forsterker derfor et poetisk uttrykk og en klar eksistensiell tematikk.”

Unn Fahlstrøm er utdannet ved Statens Kunstakademi. Hun har deltatt ved store samtidskunstmønstringer som Momentum, Landmark Bergen og ARSENAL Filmhaus, Berlin. For tiden er hun bosatt i New York som gjest ved ISCP; International Studio and Curatorial Program.

Utstillingen programmert som en del av Ultimafestivalen 2005.

Mikkel Wettre, The End of Imagination, 2005

MIKKEL WETTRE
The End of Imagination
Prosjektrom

Mikkel Wettre viser installasjonen The End of Imagination. Verket inneholder skulpturer laget av papir som fremstiller modeller av produksjonsutstyr. De fremstår dermed som fortolkning av prosessene som foregår i kunstproduksjonen. Wettre er utdannet ved Institutt for Farge, Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Han er aktuell i år som norsk representant ved Pilot:2 - International Art Forum i London og 59-second Video Festival i New York.