Grethe Unstad
Maleri

Grethe Unstad, Studie med sitroner
Kunstforeningens første utstillingsperiode i det nye året er viet separatutstillinger av tre kvinnelige billedkunstnere - og viser at kvinnene gjør seg sterkt gjeldende innenfor norsk billedkunst.
Utstillere: NINA DUE, skulptur og grafikk, GRETHE UNSTAD, maleri, INGEBJØRG UNE HAGEN, monotypi
GRETHE UNSTADs malerier fremstår som «poetiske erindringsbilder». Hun arbeider med rommet og dets gjenstander. Hennes interiører er preget av koloristisk rikdom og intensitet som inngår i et spenningsfylt spill i forholdet mellom det maleriske rom og bildet som flate.
På denne måte fremstår hun som en meget dyktig kunstner innenfor et modernistisk formal tradisjon, samtidig som hennes bilder beveger seg utover dette for slik å speile elementer av den menneskelige livsverden skriver Per Kvist, ny intendant i Tromsø Kunstforening i forbindelse med Unstads utstilling i Tromsø høsten -96. Grethe Unstad debuterte i Almenningen Galleri i Bergen våren -95. Utstillingen høstet svært god omtale og mange arbeider ble solgt, bl.a. ett til Norsk Kulturråd. Samtidig fikk hun tildelt utstilling i Oslo
Kunstforening og opplevde en god følelse etter mange års prøving og feiling på jakt etter sitt kunstneriske uttrykk. I tillegg til de nevnte separatutstillinger har Unstad deltatt på en rekke gruppe og kollektivutstillinger og er innkjøpt av Fylkesgalleriet i Sogn og Fjordane, Bergen Kunstforening, Norsk Kulturråd, Nord-Norsk Kunstmuseum og Troms Fylkeskommune.
Grethe Unstad er midt i tredveårene, født i Trøndelag og bosatt i Bergen. Hun er utdannet ved Kunstskolen i Kabelvåg -83 - 85 og Vestlandets Kunstakademi i Bergen -87 til -92, der hun var innom alle avdelinger før hun ble klar over at det var i maleriet hun følte seg mest hjemme. Av de største inspirasjonene nevner hun Eilif Amundsens festspill utstilling og utstillinger med Malevitsj og Alberto Morandi under sturiereiser til Moskva og Leningrad.
Unstad maler menneskeskapte rom, minner av rom hun har vært i tidligere, fargerike klær, sansninger som treffer henne direkte og som hun lagrer. Tingene vokser frem etter hvert, i en prosess som bølger fram og tilbake. «For meg er det viktig at fargene klinger i en komposisjon. Mer musikk og poesi enn håndfast innhold» sier Grethe Unstad.

Grethe Unstad, Minne gult

Grethe Unstad, Stilleben