Åpent i dag 12 — 17
Gratis inngang
Åpent i dag 12 — 17
Gratis inngang

Nina Bang

TRANS MOBIL

07.03.98 — 29.03.98
Invitasjon 2

NINA BANG, født i 1956 og bosatt i Oslo. Hun er utdannet ved SHKS og Statens Kunstakademi. Hun har deltatt på en rekke kollektiv og gruppeutstillinger i inn- og utland og har hatt flere separatutstillinger. I år har hun et studieopphold i Japan bak seg og er innvilget 3 årig arbeidsstipend i perioden 1997-99. For tiden arbeider Nina Bang med et stort utsmykkingsoppdrag for Evenes Flyplass, en konkurranse hun vant vinteren -96. I Oslo Kunstforening skal Nina Bang nå vise serien:

TRANS MOBIL

«I serien TRANS MOBIL tar Nina Bang utgangspunkt i forholdet mellom teknologi, natur og menneske. Tittelen leder tankene mot det transparente, gjennomsiktige og det flyttbare, bevegelige. Og mot bilen, som et metafysisk objekt. Gjennom kunstnerens visuelle lek med dette materialet erverves ny bevissthet som igjen skaper nye spørsmål. Med et humoristisk sideblikk leder kunstneren oss inn i kontrastrike organiske former, assosierende sammenstilt av kjente elementer hentet fra bilen - vår tids kanskje fremste kultobjekt.

Utstillingen består av tre selvstendige hovedelementer; et stort avtrykk utført på plast duk og to arbeider hvor plexiglass/objekter er dominerende. De tre arbeidene danner tilsammen en stor frise hvor rommets arkitektur sprenges og forandres. Frisen som utstillingform gir dermed mulighet for uventede spenninger i form og innhold.

I TRANS MOBIL/FRISE I har kunstneren tatt utgangspunkt i sin egen 10 år gamle Lada stasjonsvogn. Bilen ble i sin helhet valset inn med trykksverte og deretter trykket av for hånd på plastduk. Avtrykket avslører bilens historie og blir dermed en reise i minnerike bulker og fartsfylt fortid. I prosessen med å lage trykkene foretar kunstneren en drøftelse av bilen som fenomen, som menneskeskapt, aerodynamisk design og dermed både som kultobjekt og natur.

TRANS MOBIL/FRISE II er utført ved at avtrykk av bildeler er overført på pusset plexiglass skåret i strimler. Dette gir assosiasjoner til organiske ornament og mønstre som dyrs naturlige kamuflasjemønstre eller trafikkutstyr. Bildelenes avtrykk gir mange humoristiske gjenkjennelser samtidig som frisen som helhet kan sees som en monumental skrifttavle. Påminnelsen om naturomamentets likhet med trafikkskiltet er videreført i TRANS MOBIL/FRISE III. Her er modellbiler malt i mønstre og farger som korresponderer med konkrete fugler som blåmeis, sisik, kråke o.s.v. Disse elementene er spenningsfylf satt inn i frisen, hvor det monumentale, naturlige og menneskeskapte glir over i hverandre». (Omtale ved Bjørn Westad)

Nyhetsbrev