Åpent i dag 12 — 17
Gratis inngang
Åpent i dag 12 — 17
Gratis inngang

TRE

17.10.98 — 15.10.99
Invitasjon 1

I samme periode som Stipendutstillingen til Øyvin Storbækken har Styret i Oslo Kunstforening invitert til kollekrivutstillingen TRE - tre fremstående norske grafikere som arbeider med tresnitt; Tore Hansen, Louise Dahm Hedemark og Magne Vatneødegård - som vil vise to til tre tresnitt hver.

Tre aktuelle, dyktige billedkunstnere som jobber klassisk, rent og direkte med tresnittet, alle med et klart moderne og personlige formspråk, alle anerkjente, nyskapende og spennende kunstnere.Tresnittet er en gammel teknikk som går tilbake til Xylografiene, brukt til illustrasjoner i bøker, helt fra 1700 tallet. Xylografiene ble skåret ut i endeveden av trestykkene. Det vi idag betegner som tresnitt er som oftest skåret ut med treskjæreijem i gran- og furufinér, en populær teknikk som benyttes av mange norske grafikere. Tresnitt er høytrykk, dvs. at det som skjæres ut blir de lyse partiene av bildet. Deretter svertes treplaten, en legger papir oppå og tar et avtrykk. Teknikken er enkel, men nettopp derfor svært krevende.

Tore Hansen

Tore Hansens motiver er enkle former - tilnærmet naivistiske - hentet fra de store skogene på Finnskogen der han bor. Tore Hansen er kjent som en stor fornyer av disse tradisjonelle motivene. Det kunstinteresserte publikum kjenner ham fra en rekke separatutstillinger og utsmyknings-oppdrag, f.eks. på Fornebu Flyplass, hvor han har laget solvogn og skihopper ved rulletrappen til avgangshall - utland.

Loiuse Dahm Hedemark

I Louise Dahm Hedemarks ekspressive tresnitt skaper samspillet mellom sorte flater og de lyse snittene dramatiske bilder. Motivene er figurer i landskap og ornamenter. Tematisk har hun også arbeidet bl.a. med interiører og oppstillinger i sort / hvitt.

Magne Vatneødegård

Magne Vatneødegård arbeider med tresnittet på en særegen måte. I motsetning til de to andre utstillerne som arbeider i sort/hvitt, arbeider han med farger; Han skjærer ut de enkelte elementene i bildet og sverter dem inn hver for seg. Deretter setter han delene sammen nærmest som et puslespill og tar avtrykket. På denne måten kan han eksperimentere og variere motivet og fargene. Metoden er kjent bl.a. fra Edv. Munchs tresnitt. Vatneødegårds motiver er figurative med et klart moderistisk uttrykk.

Vi tror at publikum vi glede seg over en spennende og variert utstillingsperiode iKunstforeningen.

Nyhetsbrev