Norges første kunstinstitusjon

Oslo Kunstforening er et ikke-kommersielt visningssted som vektlegger nye produksjoner, eksperimentering og formidling av samtidskunst. Oslo Kunstforening er en medlemsbasert forening, etablert i 1836. Vi er den eldste kunstinstitusjonen og medlemsorganisasjonen i norsk kulturliv. Siden 1936 har vi holdt til i andre etasje i Rådmannsgården, i Rådhusgata 19.

Oslo Kunstforening ble stiftet av dikteren J. S. Welhaven, bokhandler Johan Dahl og den senere statsministeren Fredrik Stang med Københavns Kunstforening (1820-tallet), Kunstverein i Dresden (1828) og Düsseldorf (1829) som forbilder. Oslo Kunstforening ble dannet av et kunstinteressert publikum for å sikre et fast visningssted for billedkunst i Norge – et par år før Nasjonalgalleriet ble vedtatt etablert.

Oslo Kunstforening er støttet av Oslo kommune og Kulturrådet, og har også et langvarig samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB. Prinsesse Astrid, fru Ferner er Oslo Kunstforenings høyeste beskytter.

Bli medlem

Er du interessert i å støtte Oslo Kunstforenings arbeid for å fremme interesse og informasjon rundt den visuelle kunsten? Er du en hyppig bruker av forretninger for kunstrekvisita eller ramme- og trykketjenester? Eller har du kanskje behov for en meningsfull gave til venner eller familie?