Kunsthallene i Norge

Foreningens formål er å ivareta de norske kunsthallenes interesser og å formidle kunnskap om kunst og kunstens plass i samfunnet nasjonalt og internasjonalt.

Som medlemmer antas ikke-kommersielle norske kunsthaller som arbeider profesjonelt med samtidskunst. Det er en forutsetning at institusjonens kunstneriske leder er kurator eller har tilsvarende kunstfaglig kompetanse. Lederen bør vare fulltidsansatt, og institusjonen skal vare i drift hele året. Utenlandske kunsthaller og kunstmuseer kan bli tilknyttet som medlemmer uten stemmerett.

Nåværende medlemmer inkluderer Kristiansand Kunsthall, Kunsthall Stavanger, Oslo Kunstforening, Tromsø Kunstforening, Kunsthall Grenland, Kunsthall Oslo, Fotogalleriet, Trafo Kunsthall, Bomuldsfabriken, Kunsthall 3.14, Sandefjord Kunstforening og Kunsthall Trondheim.

Les mer om Kunsthallene i Norge

Kunst i Oslo

Kunst i Oslo er et samarbeid mellom Oslo Røde Kors og museer og kunsthaller om fri entré til alle som er delaktige i Oslo Røde Kors sine aktiviteter. Totalt er 18 museer og kunsthaller med i denne ordningen.

Fribilletter kan hentes på Oslo Røde Kors i Hausmanns gate 23. Billettene leveres i kassen eller resepsjonen i museene og kunsthallene som inngår i Kunst i Oslo. Hver billett gir fri entré til to personer.

Les mer om Kunst i Oslo

Kunst i Kvadraturen

Kunst i Kvadraturen (Oslo Art District) er et uformelt nettverk som består av; Tegnerforbundet, Galleri Soft, Galleri Format Oslo, LNM, Oslo Kunstforening, BOA, Kunsthåndverkene i Kongensgate, Kunstnerforbundet, Kunstplass, Kunstverket, Galleri Ram, Nasjonalmuseet og Norske Grafikere.