Åpent i dag 12 — 17
Gratis inngang
Åpent i dag 12 — 17
Gratis inngang

Linda Lamignan mottar Sparebankstiftelsen DNBs stipend 2023

18.01.24
Linda Lamignan. Foto: Malin Westermann

Linda Lamignan. Foto: Malin Westermann

Oslo Kunstforening gratulerer Linda Lamignan som mottaker av Sparebankstiftelsen DNBs stipend 2023! 

«Jeg er dypt takknemlig for å ha mottatt dette stipendet. Utstillingsprosessen i seg selv var så givende, så det er nesten overveldende å skulle motta et stipend i tillegg. Jeg takker tusen ganger for tilliten, dette stipendet gir ikke bare økonomisk stabilitet men også motivasjon til å fortsette å bidra til kunsten. Det er en ære å være representert blant alle de dyktige kunstnerne som har tatt del i stipendutstillingen siden 2008!» 
– Linda Lamignan

Årets nominerte kunstnere, Damien Ajavon, Kåre Aleksander Grundvåg og Linda Lamignan viser alle sterke, konseptuelle verk i utstillingen som åpnet 16. november og varer til 28. januar. Lamignan tildeles stipendet på 200 000 kroner for sitt arbeid ABEDE

Linda Lamignan er født 1988 i Stavanger og bor og arbeider i København. Lamignan er udannet ved Kunstakademiet i Oslo og ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København.

Elisabeth Byre og Elise Storsveen. Foto: Malin Westermann

Elisabeth Byre og Elise Storsveen. Foto: Malin Westermann

JURYENS BEGRUNNELSE

Ved bruk av et stilsikkert og rikt billedspråk i video, maleri og lyd skaper Lamignan forbindelseslinjer mellom sin personlige familiehistorie og et større, globalt perspektiv. Med råoljen som omdreiningspunkt inviterer Lamignan betrakteren inn i et rikt og mangefasettert verk som med sine mange betydningslag imponerte juryen.

Med oppvekst i oljeregionen Stavanger og familiebakgrunn fra Nigeria, knytter Lamignan utvinning av råolje, muntlige fortellertradisjoner og språk sammen i et narrativ hvor det animistiske trossystemet står sentralt. Installasjonen forteller en usedvanlig historie om varanøglens posisjon i landsbyen til Lamignans slektninger, hvor den ble sett på som en representant for forfedrene og behandlet som et familiemedlem. Lamignan betrakter varanøglen både som et tidsvitne og et symbol på forbindelse til dyptid og økologi, noe som også kan overføres til råoljen. Lamignan ser råoljen utenfor et kapitalistisk system, samtidig som det nettopp er deler av dette systemet som implisitt og på elegant vis kritiseres. Hva skjer med landskapet når denne fossile energien fjernes fra sitt opprinnelsessted? Hvordan har naturressursene skapt de enorme økonomiske forskjellene mellom de to landene som Lamignan selv er en del av?

Utstillingen presenterer et forførende univers hvor betrakter aktivt blir deltaker i installasjonen. Lydbildet er usynkront med videoarbeidets billedstrøm og skaper slik en kontinuerlig endring i hvordan man som publikummer møter verket. I de monumentale maleriene bruker Lamignan petroleumsvoks og pigment, og danner lagvise bilder som trekker paralleller til video- og lydarbeidet. Lamignan samarbeider med en rekke personer, både familie, venner og kunstnere, og trekker veksler på andres kunnskap og erfaringer som inkorporeres i verkene, som igjen vektlegger betydning av å gi plass til mange ulike stemmer.

Juryen berømmer Lamignan for kompleksiteten i arbeidet og de mange narrativene som ikke umiddelbart er innlysende til stede i de enkelte verkene, men som til sammen skaper en slående og konsistent helhet.

– Elise Storsveen, Pedro Gómez-Egaña, Sandra Mujinga, Axel Wieder og Elisabeth Byre

Nyhetsbrev