Boklansering: Agencies of Art

10.10.18
Agencies of Art

Onsdag 10. oktober ønsker Kunsthallene i Norge og Norsk Kuratorforening velkommen til lansering, presentasjoner og diskusjon hos Fotogalleriet.

Jonatan Habib Engqvist vil presentere rapporten (på svensk) Agencies of Art: A report on the situation of small and medium-sized art centers in Denmark, Norway and Sweden, som er skrevet av Engqvist sammen med Nina Möntmann.

Det blir også presentasjon av Norsk Kuratorforenings rapport om arbeidsvilkårene til kuratorer i Norge og en etterfølgende samtale. Arrangementet organiseres av Kunsthallene i Norge og Norsk Kuratorforening gjennom Fotogalleriet og Oslo Kunstforening.

Onsdag 10. oktober kl. 17–18.30.
Fotogalleriets kontorer, Møllergata 34, inngang fra bakgården, ringeklokke C4.
Lanseringen vil skje på norsk og svensk.
Enkel servering.

- Presentasjon av rapporten: Jonatan Habib Engqvist (frilanskurator, skribent)
- Presentasjon av Norsk Kuratorforenings rapport: Natalie Hope O’Donnell (styreleder, Norsk Kuratorforening) og Silja Leifsdottir (nestleder i styret, Norsk Kuratorforening)
- Diskusjon mellom: Marianne Hultman (styremedlem i Kunsthallene i Norge), Jonatan Habib Engqvist og Leif Magne Tangen (nestleder i Kunsthallene i Norge)

Deltagelse er gratis og antall plasser er begrenset.
Påmelding og spørsmål kan rettes til kommunikasjonsansvarlig hos Fotogalleriet, Hans E. Thorsen på mail: hans@fotogalleriet.no

I rapporten Agencies of Art – A report on the situation of small and medium-sized art centers in Denmark, Norway and Sweden diskuterer den uavhengige kuratoren og teoretikeren Jonatan Habib Engqvist og Nina Möntmann, kunsthistoriker og kurator, samtidskunsthallenes kunstneriske, sosiale, samfunnsmessige og økonomiske verdier utfra en nordisk sammenheng. Deres erfaringer utgjør også en viktig empirisk studie. Forfatterne plasserer inn kunsthallenes arbeid i forhold til tidligere forskning innen både det kulturøkonomiske og kunstneriske feltet, mens de også løfter blikket og ser på mulige fremtider som kan sees for denne type institusjoner.

Kan du måle betydningen av kunst og et sted? I en svært polarisert tid er de små samtidskunsthallenes funksjon som steder for kritisk refleksjon og erfaringsbasert utbytte mer engstelig enn noensinne. Evnen til å stadig utvikle sin virksomhet i forhold til hva kunstnere gjør, og samtidig gi stabilitet og kontinuitet, er noe som skiller kunsthallenes posisjon i kunstens såkalte økosystem. Men akkurat stabilitet er noe som utfordres av så vel økonomiske strukturer som politiske beslutninger. Det er på tide å på alvor diskutere de verdier som er skapt på kunsthallene rundt i Norden. Hvordan kan kunstnere og kulturliv, små og store institusjoner, kommuner, regioner, stat og politikk samvirke for å oppnå prosesser som fremmer potensialet i kunst?

Bestillingen av rapporten er gjort av Det Nordiske nettverket av kunsthaller, som består av Foreningen af kunsthaller i Danmark, Kunsthallene i Norge og Klister i Sverige. Et utkast av rapporten ble presentert og diskutert under symposiet Kunstens verdier, som ble arrangert på OCA av nettverket i Oslo 9.–11. mars.

Publikasjonen er utgitt av OK BOOK, Oslo Kunstforening. I forbindelse med lanseringen kan rapporten kjøpes for 100 kroner – ordinær pris er 150 kroner.

Norsk Kuratorforening publiserte i 2017 en rapport fra Agderforskning om arbeidsvilkårene til kuratorer i Norge. Undersøkelsen er den første av sitt slag som tar for seg en slik kartlegging av fagfeltet. Norsk Kuratorforening er en frittstående forening som arbeider for å øke forståelsen for kuratorprofesjonen i Norge og for medlemmenes rettigheter.

I undersøkelsen utdyper medlemmene i Norsk Kuratorforening sin utdannelse, erfaring, hvilke arbeidsoppgaver som underligger rollen og godtgjørelse for arbeidet. I tillegg er det hentet inn tilbakemeldinger fra et bredt spekter av nasjonale kunstinstitusjoner som benytter seg av kuratorer.