Kunstnersamtale: Eline McGeorge

17.02.16
Eline McGeorge, As Spaces Fold, Companions Meet, 2016

Velkommen til en samtale mellom Eline McGeorge, Maki Suzuki og vokskvinnen Fatima.

17. februar kl. 18–20
Oslo Kunstforening

Samtalen holdes i forbindelse med Eline McGeorges utstilling As Spaces Fold, Companions Meet som varer frem til 21. februar.

I utstillingen utgjør folder en rød tråd visuelt og tematisk. As Spaces Fold, Companions Meet omhandler også det science fiction-inspirerte begrepet om det foldete rommet som muliggjør at fiktive og virkelige karakterer møtes på tvers av tid og rom.

Eline McGeorges arbeider spenner mellom det helt abstrakte og det helt konkrete og dokumentariske. Demokratiske og miljørelaterte problemstillinger, så vel som feministisk idéarv og science fiction inngår alle i McGeorges tematikk. Gjennom tegning, animasjon, collager, vev og kunstnerbøker settes tematikkene sammen.

Maki Suzuki er medlem av åbäke, en gruppe grafiske designere, utgivere og kunstnere basert i London. Gruppens arbeid konsentrerer seg om det sosiale aspektet av design og hvordan samarbeid kan styrke et prosjekt. åbäke har designet noen av McGeorges kunstnerbøker, og de skal samarbeide om boken som følger i etterkant av denne utstillingen.

Vokskvinnen Fatima er skapt av Åbäke og er for tiden på turné i Storbritannia med The British Art Show 8. Hun tar lærdom av møter underveis på sine reiser, slik som hennes kommende gjesteopptreden i Oslo.