Eline McGeorge

As Spaces Fold, Companions Meet

21.01.16 — 21.02.16
Eline McGeorge, As Spaces Fold, Companions Meet, 2016

Oslo Kunstforening feirer i år 180-årsjubileum som den første kunstinstitusjonen og medlemsorganisasjonen i norsk kunstliv.

Vi er veldig glade for å først ut presentere den norske London-baserte kunstneren Eline McGeorge. Utstillingen bringer sammen arbeider fra tidsperioden 2003-2015 hvilket gir den en «mid-career»-karakter.

I As Spaces Fold, Companions Meet utgjør folder en rød tråd visuelt og tematisk. Utstilligen omhandler også det science fiction-inspirerte begrepet om det foldete rommet som muligjør at fiktive og virkelige karakterer møtes på tvers av tid og rom.

Eline McGeorges arbeider spenner mellom det helt abstrakte og det helt konkrete og dokumentariske. Demokratiske og miljørelaterte problemstillinger, så vel som feministisk idéarv og science fiction inngår alle i McGeorges tematikk. Gjennom tegning, animasjon, collager, vev og kunstnerbøker settes tematikkene sammen.

Eline McGeorge, As Spaces Fold, Companions Meet, 2016

Boken As Spaces Fold, Companions Meet blir produsert i etterkant av utstillingen. Den kommer til å inneholde arbeider fra utstillingen og tekster av Eline McGeorge, kunstkritikerne og kunsthistorikerne Marcus Verhagen, Marit Paasche og Marianne Hultman. Det er første gang Eline McGeorge arbeider med en publikasjon som knytter sammen hennes kunstneriske virke over tid.

Internasjonalt har Eline McGeorge hatt en omfattende utstillingsvirksomhet. I Norge har hun de siste årene stilt ut på Henie Onstad Kunstsenter, Vi lever på en stjerne (2014), på Momentum i Moss (2009) og på Fotogalleriet i 2007. Når hun nå stiller ut på Oslo Kunstforening er det hennes hittil største presentasjon i Norge.

Eline McGeorge er representert av galleriet Hollybush Gardens, London. Oslo Kunstforening er støttet av Kulturrådet og Oslo Kommune.

Onsdag 17. februar kl. 18 blir det en samtale på Oslo Kunstforening mellom Eline McGeorge, Maki Suzuki (designgruppen åbäke, London) og vokskvinnen Fatima.

As Spaces Fold, Companions Meet har blitt mulig å gjennomføre med generøs støtte fra Norske Kunstforeninger, Kulturrådet, Statens utstillingsstipend og Billedkunstnernes Vederlagsfond.