Omvisning: Bouchra Khalili – The Nordic Chapter

16.08.20
Bouchra Khalili, The Nordic Chapter, 2020

Oslo Kunstforening og Fotogalleriet ønsker velkommen til en rekke ukentlige omvisninger:

Oslo Kunstforening
16. august kl.14
30. august kl.14
13. september kl.14
27. september kl.14

Fotogalleriet
15. august kl. 14
29. august kl. 14
12. september kl. 14
26. september kl.14

Fotogalleriet, Oslo Kunstforening og TrAP er stolte av å vise den internasjonalt anerkjente kunstneren Bouchra Khalili og utstillingen The Nordic Chapter. Utstillingen er kunstnerens første separatutstilling i Norge. Den ser dagens lys etter lengre tid med produktive samtaler mellom kunstneren og de tre vertskapsinstitusjonene.

The Nordic Chapter presenterer arbeider fra det siste tiåret og utforsker fremstillingen av anti-kolonial frigjøringskamp og hukommelses-politikk; altså hvordan og hvilke historiske begivenheter gjengis, huskes eller blir eliminert i det globale sør og nord. Bouchra Khalili tar i bruk film, video, installasjon, fotografi og kunstpublikasjon for å dokumentere den politiske organiseringen av historie og kollektive minner.

Utstillingens intensjon er å få oss til å reflektere over de grunnleggende spørsmålene om hvordan man kan, og hvem som kan være, solidarisk. Hvem kan bevitne, og hvordan kan man bevitne den kollektive frigjøringshistorien og ideene som ligger til grunn?

Utstillingen på Fotogalleriet og utstillingen i Oslo Kunstforening reflekterer begge rundt forpliktelsen til å vise engasjement, og til å være ubetinget solidarisk overfor undertrykte- og revolusjonære grupper.