Utstillingsåpning: Beirut, Beyrut, Beyrouth, Beyrout

15.03.18
Beirut, Beyrut, Beyrouth, Beyrout

I utstillingen Beirut, Beyrut, Beyrouth, Beyrout møter Norden Midtøsten. Utstillingen belyser og stiller spørsmålstegn til et sosiopolitisk komplekst samfunn og dets historie, med skarphet, alvor, sorg og humor. Tittelen peker på det kulturelle mangfoldet som Libanon, og hele Midtøsten, representerer – med lange tradisjoner av å være en multikulturell og mangespråklig region.

Utstillingen inkluderer verk av Mounira Al Solh, Monira Al Qadiri, Ziad Antar, Ali Cherri, Ahmad Ghossein, Joana Hadjithomas og Khalil Joreige, Lamia Joreige, Mazen Kerbaj, Stéphanie Saadé, Lucien Samaha, Helle Siljeholm, Suha Traboulsi, Raed Yassin og Akram Zaatari.

De seneste årenes fascinasjon for kunstscenen i Beirut er interessant. Den omfatter et geopolitisk perspektiv og en entusiasme over en scene som består av et stort antall solide kunstnere, på tvers av generasjoner, som alle kjenner hverandre godt og støtter hverandre. Mange av kunstnerne er flerspråklige og har doble statsborgerskap. Vi tørr påstå at dette samholdet er unikt. Kunstscenen oppleves – i det minste fra utsiden – som inkluderende.

Diskusjoner om kunst, kunstens verdi i samfunnet og hvordan man skal relatere seg til kunstverdenen er stadig pågående. Det er høyt under taket. Verdier blir konstant satt spørsmålstegn til. Ved å ha én fot plassert i Midtøsten og den andre i Europa, ikke ulikt Libanons historiske linjer, blir denne granskningen en naturlig ingrediens i enhver diskusjon.

Utstillingen er kuratert av Marianne Hultman og Ýrr Jónasdóttir med Birta Guðjónsdóttir. Den vil vises på Oslo Kunstforening, Norge; Ystads konstmuseum, Sverige og Listasafn Íslands, Island.