Utstillingsåpning: Bouchra Khalili – The Nordic Chapter

13.08.20
Bouchra Khalili, The Nordic Chapter, 2020

Fotogalleriet, Oslo kunstforening og TrAP er stolte av å endelig kunne vise kunstneren Bouchra Khalili og utstillingen The Nordic Chapter, med utstillingsåpning 13. august kl. 18.

Bouchra Khalili har høstet internasjonal anerkjennelse for sin nyskapende fremstilling av migrasjons- og kolonial historie ved å trekke frem og synliggjøre aktører som har vært usynlige for offentligheten, eksempelvis de mange globale frigjøringsbevegelsene i Alger på 70-tallet.

The Nordic Chapter er Khalilis første separatutstilling i Norge og består av arbeider fra de siste ti årene.

Kunstneren utforsker fremstillingen av anti-kolonial frigjøringskamp, hvilke historiske begivenheter som gjengis, huskes eller blir eliminert – både i det geografiske sør og nord – og hvordan disse blir husket. Khalili tar i bruk film, video, installasjon, fotografi og kunstpublikasjon for å dokumentere den politiske organiseringen av historie og kollektive minner.

Utstillingsåpning er 13. august kl. 18 og finner sted hos Oslo Kunstforening og Fotogalleriet. Utstillingen varer til og med 27. september. Gratis inngang.