Utstillingsåpning: Martin White & Matthew Berka – Is this OK?

14.09.19
Martin White & Matthew Berka, Is this OK?, 2019

Oslo Kunstforening er veldig glad for å kunne presentere Is this OK?, et samarbeid mellom den Oslo-baserte australske kunstneren Martin White og den London-baserte australske kunstneren Matthew Berka. Kunstnerne vil skape en performativ og romorientert videodokumentar gjennom utstillingsperioden – hvor Oslo Kunstforening gjøres til gjenstand for undersøkelse. Utstillingen krever både at duoen arbeider live i galleriet og at galleriets administrasjon er til stede hver dag utstillingen er åpen. Åpnings- og arbeidstider blir med dette endret til: ons – søn kl. 12-17.

Kunstnerisk arbeid blir ofte holdt adskilt fra utstillingsformatet, og lever derfor også adskilt fra publikum og offentligheten. Kulturelt arbeid på institusjonsnivå, altså arbeid utført av de som jobber ved institusjonene, er på likt vis adskilt fra publikums skue. Is this OK? relokaliserer flere nivåer av kunstnerisk praksis til utstillingsformatet.

Prosessen bak å gradvis plassere arbeid forbundet med en utstilling inn i selve utstillingen vil sette publikum i kontakt med både kunstnernes arbeid og arbeid utført av menneskene som jobber i og for en institusjon. Dette stiller beskuerne i et direkte forhold til institusjonen, kunstnerne og utstillingen; og synliggjør det som normalt er opakt. Med relevans til institusjonskritikk, relasjonell kunst og new institutionalism, og i en tid preget av høyere institusjonell omtanke for publikumsforståelse samt interne maktstrukturer, er Is this OK? på mange vis relevant, utfordrende, ambisiøs og eksperimentell.