Utstillingsåpning: Lina Selander – Repeat After Me

19.01.17
Lina Selander, Repeat After Me, 2017

Oslo Kunstforening er stolte over å innlede året med separatutstillingen Repeat After Me av Lina Selander og har gleden av å invitere til utstillingåpning torsdag 19. januar kl. 18-20.

Repeat After Me presenterer videoverk laget i samarbeid mellom Lina Selander og Oscar Mangione. Selanders filmer og installasjoner tar ofte utgangspunkt i historiske brytningspunkter, der et system eller en fysisk plass har kollapset og noe nytt tar form; den analoge filmens fortelling sett i forhold til den digitale, et politisk eller økonomisk systems sammenbrudd i forhold til et annet. Hvert verk består av en billedverden tettvevd av historiske og fiktive observasjoner.

Lina Selander er en av Sveriges mest nyskapende kunstnere innen bevegelige bilder. Hennes kunstneriske virke dreier seg rundt en fascinasjon for de fenomener og teknologier som muliggjør billedproduksjon- og dokumentasjon. Hennes arbeider vender tilbake til spørsmål om bildet som minne, avtrykk og representasjon. Dette blir Selanders første separatutstilling i Oslo.