Utstillingsåpning: Listening to the Echoes of the South Atlantic

06.02.20
Listening to the Echoes of the South Atlantic

Velkommen til åpningen av Listening to the Echoes of the South Atlantic på Oslo Kunstforening 6. februar kl. 18-20.

Utstillingen er kuratert av Selene Wendt for Oslo Kunstforening og utviklet i samarbeid med Goethe-Institut og Nordic Black Theatre.

Listening to Echoes of the South Atlantic er en interdisiplinær utstilling som viser verk av Cássio Bomfim, Jeannette Ehlers, Anita Ekman, Satch Hoyt, William Kentridge & Neo Muyanga, Dawit L. Petros, Camille Norment og Nyugen E. Smith. Utstillingen inkluderer en kombinasjon av lydbaserte skulpturer, videoer, installasjoner, og performance-arbeider som formidler den sosiopolitiske betydningen av musikk.

Gjennom en transkulturell, transatlantisk tilnærming utforsker Listening to Echoes of the South Atlantic de politiske, sosiale og kulturelle implikasjonene av musikk i samtidskunsten. Den dype sammenkoblingen mellom musikk og historie, og ideen om at musikk fungerer som et svar på historie, er den røde tråden i utstillingen.

En serie liveopptredener vil finne sted på Nordic Black Theatre, Oslo gjennom hele utstillingsperioden: Cássio Bomfims Salve Exu Motoboy; en livekonsert av Neo Muyanga som sammenfaller med William Kentridge's video Second-hand Reading (AVLYST), og en liveopptreden av Satch Hoyt's Hair Combing Cycle 1530 (AVLYST).

Oslo Kunstforening er støttet av Oslo Kommune og Kulturrådet. Med tilleggsstøtte fra Fritt Ord.