Listening to Echoes of the South Atlantic
Listening to Echoes of the South Atlantic
Listening to Echoes of the South Atlantic er en interdisiplinær utstilling som viser verk av Cássio Bomfim, Jeannette Ehlers, Anita Ekman, Satch Hoyt, William Kentridge & Neo Muyanga, Camille Norment, Dawit L. Petros, og Nyugen E. Smith. Utstillingen inkluderer en kombinasjon av videoer, lydbaserte skulpturer, installasjoner og performancer som formidler den sosiopolitiske betydningen av musikk i forhold til de sammenflettede historiene i Sør-Atlanteren.
Listening to Echoes of the South Atlantic utforsker de politiske, sosiale og kulturelle implikasjonene av musikk i samtidskunsten. Den dype sammenkoblingen mellom musikk og historie er den røde tråden i utstillingen. Med utgangspunkt i musikkens betydning i forhold til det Paul Gilroy beskriver som ’Atlanterhavet som et system for kulturell utveksling’, adresserer utstillingen betydningen av musikk som et kollektivt språk for motstand og solidaritet.
Utstillingen belyser interdisiplinære kunstformer som gjenspeiler en dyp forståelse av musikk og dens overlappende historier. Som utstillingen formidler, er musikk og lyd spesielt effektive virkemidler for å bringe historie inn i samtiden. Utstillingens soniske hjerterytme finnes i samfunnsengasjert og historisk bevisst kunstpraksis som strekker seg utover de strenge parameterne for visuell kunst, musikk eller performance.
Vi inviteres til å oppleve det som Satch Hoyt beskriver som en reise fra slaveskip til romskip. Noen av høydepunktene underveis inkluderer Tupi-Valongo gravplassen, hvor sang fra Pankararu-urfolk går over til lyden av skuddveksling i en brasiliansk favela; danske Marienborg, som har en sterk tilknytning til trekanthandelen, hvor Jeannette Ehlers fremfører en vodou dans, og en haptisk lydinstallasjon skapt av Camille Norment som utforsker det soniske, formidlet gjennom et lydbilde som spenner fra tibetansk sang til afroamerikanske kirkesalmer.
Afroamerikanske musikalske tradisjoner er midtpunktet i de fleste diskusjoner om musikalske migrasjoner innenfor det som beskrives best på engelsk som the Black Atlantic, og med god grunn. Med denne utstillingen rettes fokuset på de sosiale, politiske, og kulturelle sammenhenger mellom afrikanske, latinamerikanske, og karibiske musikktradisjoner. Sånn sett, skaper utstillingen en helhetlig fortelling som spenner over hundrevis av år og overskrider historie, trossystemer og kulturer.
Kuratert av Selene Wendt, er denne utstillingen skapt i forbindelse med hennes deltakelse i det tverrfaglige forskningsprosjektet Echoes of the South Atlantic, initiert av Goethe-Institut, Sao Paulo (2018-2020). Den første konferansen i forskningsprosjektet fant sted i Salvador da Bahia, Brasil i 2018, etterfulgt av Berlin in 2019, og skal avsluttes i Dakar, Senegal i mai.
En interaktiv digital publikasjon tilhørende utstillingen er tilgjengelig her.
Hør kurator Selene Wendt i samtale med reporter Erik Jacobsen om utstillingen, i Studio 2, NRK P2 her.
Listening to Echoes of the South Atlantic
Om kuratoren
Selene Wendt er utdannet kunsthistoriker ved University of Chicago. Hun jobber som en uavhengig kurator og skribent. Hun grunnla The Global Art Project i 2013 for sitt arbeid for å fremme samtidskunst på tvers av geografiske grenser, med særlig fokus på kunstnere fra Latin-Amerika, Karibien og Afrika.
Hun har lang erfaring med å kuratere internasjonale utstillinger og publikasjoner inkludert Shirin Neshat Beyond Orientalism; Ghada Amer Reading Between the Threads; Liza Lou Leaves of Glass; og Maria Magdalena Campos-Pons Mil Maneras Para Decir Adios, for å nevne noen. Viktige tematiske utstillinger inkluderer Art Through the Eye of the Needle (Henie Onstad, 1999), A Doll's House (Henie Onstad, 2002), Postcards from Cuba: A Selection from the 8th Havana Biennial (Henie Onstad, 2004), Island Revolution: The History of Jamaican Music from Ska to Reggae (et spesielt samarbeid med Experience Music Project, Seattle for Henie Onstad, 2004), Equatorial Rhythms (The Stenersen Museum, 2006), Beauty and Pleasure in South African Contemporary Art (kuratert i samarbeid med Khwezi Gule, Stenersenmuseet, 2009), The Storytellers: Narratives in International Contemporary Art (kuratert i samarbeid med Gerardo Mosquera, Stenersenmuseet, 2012, og El Museo de Arte del Banco de la Republica, Bogota, Colombia, 2013), Mind the Map (Punkt Ø, Galleri F 15, Jeløya, Norway, 2014), Jamaican Routes (Punkt Ø, Galleri F 15, Jeløya, Norway, 2016), The Art of Storytelling (Niteroi Contemporary Art Museum, Rio de Janeiro, Brasil, 2016), Orhan Pamuk: The Art of Fiction på (Kulturhistorisk museum, Oslo, 2017), A Sheet of Paper Can Become a Knife (The Prince Claus Fund Gallery, Amsterdam, Nederland, 2018-2019), og Havet er historie (Kulturhistorisk museum, Oslo 2019).
Selene Wendt er en invitert deltaker i det treårige tverrfaglige forskningsprosjektet initiert av Goethe-Institut Sao Paulo (2018-2020), som tar for seg fortiden, nåtiden og fremtiden for forholdene mellom Sør-Atlanteren. Hun skriver for tiden en bok om ‘overlappende koloniale historier i samtidskunsten’. Kommende utstillinger i 2020 inkluderer Listening to the Echoes of the South Atlantic, som skal finne sted på Oslo Kunstforening 6. februar 5. april 2020, og Iké Udé: Nollywood Portraits, som åpnes i juni på Smithsonian Museum of African Art i Washington, DC.
Wendt skriver jevnlig for internasjonale publikasjoner og kunsttidsskrifter som NKA Journal of Contemporary African Art, Duke University Press. www.theglobalartproject.no.
Listening to Echoes of the South Atlantic
Performanceprogram
I forbindelse med åpningen fremførte Nyugen E. Smith en performance.
En serie liveopptredener vil finne sted på Nordic Black Theatre, Oslo gjennom hele utstillingsperioden. Arrangementene er gratis.
13.02.2020, kl. 20, på Nordic Black Theatre
Performance: Cássio Bomfim - Salve Exu Motoboy
AVLYST 27.03.2020, kl. 20, på Nordic Black Theatre
Konsert og video: Neo Muyanga & William Kentridge
AVLYST 04.04.2020, kl. 20, på Nordic Black Theatre
Performance: Satch Hoyt - Hair Combing Cycle 1530
Et miniseminar vil finne sted på Goethe-Institut Oslo 27. mars.
Utstillingen er produsert i samarbeid mellom Oslo Kunstforening, Goethe-Institut og Nordic Black Theatre. Med tilleggsstøtte fra Fritt Ord.
Oslo Kunstforening er støttet av Oslo Kommune og Kulturrådet.
Listening to Echoes of the South Atlantic