Utstillingsåpning: Nordic Delights

22.04.16
Nordic Delights

Dejan Antonijević, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Nermin Duraković, Michelle Eistrup, Behzad Farazollahi, Anawana Haloba, Sasha Huber, Jane Jin Kaisen, Henrik Lund Jørgensen, Bita Razavi, Bella Rune, Nita Vera, Adolfo Vera, Carla Zaccagnini

Velkommen til vernissage fredag 22. april kl. 16–18. Utstillingen vil bli åpnet av kulturbyråden Rina Mariann Hansen.

Det er i dag vanskelig å snakke om en helhetlig nordisk kunstscene, eller nasjonale scener, til og med i relativt små land som de nordiske. Det finnes ulike grupperinger, interesseområder, generasjoner og så videre. Men likevel gjør vi det nå og da.

I forbindelse med denne utstillingen har kuratorene diskutert idéen om det nordiske, og de respektive landenes kunstscener fra 1990-tallet og fremover. Det vi har observert er at kunstscenene, når de skal representeres nasjonalt og i gruppeutstillinger, fremdeles er altfor homogene.

Nordic Delights er kuratert av Marianne Hultman, Kristine Kern og Anna-Kaisa Rastenberger. Utstillingen er organisert i samarbeid mellom Oslo Kunstforening, Fotografisk Center, København, Finlands fotografiska museum, Helsinki og Kalmar Konstmuseum, Sverige.

Utstillingen er produsert på oppdrag av Norske Kunstforeninger som en del av Oslo Kunstforenings 180-årsjubileum.

Nordic Delights har vært mulig å gjennomføre med gjenerøs støtte fra Nordisk Kulturfond, Stiftelsen Fritt ord og Norske Kunstforeninger. Takk til Bengt-Olof Johansson og Joanna Sandell ved Kalmar Konstmuseum, og Advokatfirma Ræder.