Nordic Delights
Nordic Delights
Dejan Antonijević, Nermin Duraković, Michelle Eistrup, Behzad Farazollahi, Anawana Haloba, Sasha Huber, Henrik Lund Jørgensen, Jane Jin Kaisen, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Bita Razavi, Bella Rune, Adolfo Vera, Nita Vera, Carla Zaccagnini
En utstilling organisert i samarbeid mellom Oslo Kunstforening, Fotografisk Center, København, Finlands fotografiska museum, Helsinki og Kalmar Konstmuseum, Sverige.
Kuratorer: Marianne Hultman, Kristine Kern, Anna-Kaisa Rastenberger.
Det er i dag vanskelig å snakke om en helhetlig nordisk kunstscene, eller nasjonale scener, til og med i relativt små land som de nordiske. Det finnes ulike grupperinger, interesseområder, generasjoner og så videre. I forbindelse med denne utstillingen har kuratorene diskutert de respektive landenes kunstscener fra 1990-tallet og fremover, og idéen om det nordiske. Det vi har observert er at kunstscenene, når de skal representeres nasjonalt og i gruppeutstillinger, fremdeles er altfor homogene.
Vi har alle vår egen oppfatning om hva norsk, svensk, dansk eller finsk samtidskunst er. Det tydeligste eksempelet på nordisk kunstrepresentasjon er antakelig den nordiske paviljongen i Giardini i Venezia, tegnet i 1962 av den norske arkitekten Sverre Fehn. Paviljongen er svensk-finsk-norsk statseiendom; hvert land eier en tredjedel hver. Annethvert år fylles den med nordisk arkitektur, og annethvert år med kunst i forbindelse med Veneziabiennalen. Men også observerer vi at Danmark og Island har sine egen paviljonger ved siden av den nordiske. Hvordan man skal forholde seg til Færøyene og Grønland er usagt. Paviljongsystemet i Giardini representerer kolonialisme og postkolonialisme i den globale konteksten.
Gruppeutstillinger der kunstnere klumpes sammen med utgangspunkt i landstilhørighet er problematiske. De kan lett gi en bismak. Samtidig fungerer de som en slags stikkprøve på hva som for tiden opptar en kunstscene.
Nordic Delights
I Norge har Momentum-biennalen i Moss siden starten i 1998 hatt et nordisk kuratorisk perspektiv. I 2015 viste Galleri F 15 (både Momentum og Galleri F 15 er del av fylkesgalleriet Punkt Ø) utstillingen Siksi – The Nordic Miracle Revisited, kuratert av Gertrud Sandqvist og John Peter Nilsson. Utstillingen viste et utvalg nordiske kunstnere fra 1980- og 90-tallet, som også ble forbundet med tidsskriftet Siksi.
Siksi ble gitt ut av Nordic Art Center i Helsinki mellom 1986-1995. Den nye, unge nordiske scenen var da preget av en postmoderne diskurs. Siksi, som var tospråklig, ga en ikke-nordisk leserskare innblikk i en såkalt lokal, perifer kunstscene. Dette var starten på det som senere skulle få navnet The Nordic Miracle.*
I 1999 slo Siksi seg sammen med tidsskriftet Index – Contemporary Scandinavian Images og ble NU: The Nordic Art Review, som ble gitt ut frem til 2003. Tidsskriftet overvåket den nordiske kunstscenen samt internasjonal arkitektur, design, musikk og mote. NU: The Nordic Art Review fungerte som brobygger mellom det lokale og det globale.
Carnegie Art Award var en annen viktig begivenhet som forente de nordiske landene. Prisen ble grunnlagt i 1998 av det svenske finanskonsernet Carnegie Investment Bank for å fremme nordisk samtidsmaleri. Mellom 2003 og 2014 turnerte utstillingen med de nominerte kunstnerne i de nordiske landene sammen med en bok. Tre kunstnere ble tildelt hver sin pris og en fikk et stipend. Carnegie Art Award var verdens største kunstpris.
Fra tid til annen gjøres det forsøk på mer overgripende nasjonale presentasjoner på hjemmebane, slik som i Lights On på Astrup Fearnley Museet i 2008 eller På: Tiden. Ny svensk konst i 1996 og Modernautställningen (hvert fjerde år fra 2006), begge på Moderna Museet i Stockholm. Høstutstillingen på Kunstnernes Hus, Vårsalongen på Liljevalchs Konsthall i Stockholm og Forårsudstillingen på Kunsthal Charlottenborg i København er andre velprøvde modeller.
I Svenska Hjärtan på Moderna Museet i 2004 liksom i Om – berättande i svensk samtidskonst i 2002 på Norrköpings Konstmuseum ble det gjort forsøk på å bryte opp homogeniteten i de nasjonale mønstringene. Men disse utstillingene utgjør unntakene.
Nordic Delights
Nordic Delights kan sees som enda et forsøk på å bryte normen. Kunstnerne i utstillingen er alle virksomme i Norden, flertallet av dem har sine røtter andre steder. Denne gang er det de såkalte minoritetene som er i majoritet istedenfor motsatt, som er det vanlige.
Tittelen Nordic Delights spiller på Turkish delight, al-huqum eller lokum, som betyr "trøst for halsen". Ifølge en kilde ble en britisk reisende så begeistret for søtsaken at han begynte å importere den til England under det anglifiserte navnet.
Nordic Delights er produsert på oppdrag fra Norske Kunstforeninger og i forbindelse med den nordiske konferansen Kunstens verdi i tallenes tid. Oslo Kunstforening har på sin side invitert Danmark, Finland og Sverige til å samarbeide omkring utstillingen.
Nordic Delights er et samarbeid mellom Fotografisk Center, København, Finlands fotografiska museum, Helsinki og Kalmar Konstmuseum i Sverige. Utstillingen tar utgangspunkt i kamerabasert kunst, da to av institusjonenes kuratoriske hovedvekt ligger på det fotografiske.
Neste stopp for Nordic Delights blir Kalmar Konstmuseum 1. oktober - 20. november, 2016. Deretter vises den på Fotografisk Center, København 14. januar - 5. mars, 2017 og på Finlands fotografiska museum, Helsinki 16. mai - 13. august 2017.
Nordic Delights er en del av Oslo Kunstforenings 180-årsjubileum. Utstillingen er produsert med støtte fra Nordisk Kulturfond, Norske Kunstforeninger og Kulturkontakt Nord. Takk til Bengt-Olof Johansson og Joanna Sandell på Kalmar Konstmuseum og Advokatfirma Ræder.
* I 1998 kuraterte Hans-Ulrich Obrist og Laurence Bossé utstillingen Nuit Blanche - Scenes Nordiques: les années 90 på Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris. Utstillingen innførte begrepet Nordic Miracle of the 90s. Tretti kunstnere deltok i utstillingen, blant dem Henrik Plenge Jacobsen, Esko Männikkö, Õlafur Eliasson, Elmgreen & Dragset, Bjarne Melgaard, Vibeke Tandberg, Knut Åsdam, Ann Lislegaard, Ann-Sofie Sidén og Eija-Liisa Ahtila. Samtidig med Nuit Blache ble det vist en utstilling med nordiske malerier fra århundreskiftet.
Nordic Delights