Utstillingsåpning: Rona Yefman – The Strongest Girl in the World

24.05.19
Rona Yefman, The Strongest Girl in the World, 2019

Oslo Kunstforening er stolte av å presentere den første skandinaviske separatutstillingen med kunstner Rona Yefman. Yefman jobber med fotografi, video og performance. Hun utforsker identitet gjennom et spekter av menneskelige møter og erfaringer. Utstillingen vil sammenstille verk fra to av Yefmans ikoniske serier med opphav fra de siste tiårene.

Yefmans arbeid inkluderer ofte samarbeid med personer som har formgitt en radikal karakter som på ulike måter figurerer det ikoniske og absurde i vår tid. Arbeidene hennes forvirrer grensene mellom regissør og protagonist, kunstner og muse, virkelighet og fiksjon.

Utstillingen ved OK vil presentere to omfattende serier med arbeid; Let it Bleed (1996-2010) med kunstner Gil Yefman og Pippi Longstocking, The Strongest Girl in the World! (2006-2009) med lydkunstner Tanja Schlander. Begge disse seriene er resultat av pågående tett dialog og samarbeid mellom kunstnere over flere år. Både tidligere usette og helt nye arbeid blir introdusert i denne utstillingen.

Utstillingen har mottatt støtte fra The Artis Grant Program. Oslo Kunstforening er støttet av Oslo Kommune og Kulturrådet.