Utstillingsåpning: Tor Børresen – Skulptur og gevær

18.10.18
Tor Børresen, Skulptur og gevær, 2018

Velkommen til åpning av Tor Børresens separatutstilling Skulptur og gevær torsdag 18. oktober kl. 18-20.

Oslo Kunstforening er glade for å ønske Tor Børresen velkommen tilbake med en separatutstilling som presenterer nye så vel som eldre arbeider i en omfattende installasjon.

I sitt kunstneriske virke vender Tor Børresen kjente fenomener på hodet. Hans materielle undersøkelser skaper uventede forbindelser mellom form og innhold. Dette krever at vi som betraktere må reforhandle kontrakten med disse tvetydige objektene. Det som til vanlig er gjenkjennelig blir i Børresens hender fremmedgjort, og tvinger oss dermed til å sette spørsmålstegn ved hva som ligger til grunn for tolkningene våre.

Spekteret av modernismens helter spøker i Børresens nye skulpturer, som i tittelskulpturen Skulptur og gevær, som refererer til Barbara Hepworth. I Endless Conversation with Brancusi refererer Børresen direkte til Brancusis Endless Column, laget samme år som første verdenskrig endte. Den abstraherte formen i Brancusis skulptur kan virke avvisende, samtidig som dens taktile overflate vekker følelser av nærhet som vanskelig lar seg beskrive. Den peker på en ny start, kanskje til og med en gjenfødelse.

Tor Børresen mottok Sparebankstiftelsen DNBs stipend i 2016. Juryen beskrev arbeidene som balanserende mellom humor og alvor, og vektla hvordan spenningen som oppstår mellom enkeltverkene inviterer til undring og ettertanke.