Tor Børresen

Skulptur og gevær

18.10.18 — 25.11.18
Tor Børresen, Skulptur og gevær, 2017

Oslo Kunstforening er glad for å ønske Tor Børresen velkommen tilbake med separatutstillingen Skulptur og gevær, som presenterer nye så vel som eldre arbeider i en omfattende installasjon.

Børresen mottok Sparebankstiftelsen DNBs stipend hos Oslo Kunstforening i 2016. Juryen beskrev arbeidene som balanserende mellom humor og alvor, og vektla hvordan spenningen som oppstår mellom enkeltverkene inviterer til undring og ettertanke.

Spekteret av modernismens helter spøker i Børresens nye skulpturer, som i Endless conversation with Brancusi, der Børresen refererer direkte til Brancusis Endless Column fra 1918. Tittelarbeidet Skulptur og gevær fører også tankene til Endless Column og dens abstraherte form, samt Barbara Hepworths Hand Sculpture (Turning Form) fra 1953. Hepworths skulptur var løst montert og kunne plukkes opp med hånden. Børresens skulptur vekker en følelse av nærhet som vanskelig lar seg beskrive og som gir grobunn for samme type taktile begjær. Her handler det derimot om å gå løs på sine forløpere.

Publikum inviteres til å utføre vandalisme på Børresens roterende treskulptur, ved å skyte fargerike piler fra et luftgevær. Det tivolilignende scenarioet til tross; det er ingen enkel oppgave å gå løs på den tilsynelatende sårbare skulpturen, innhegnet og plassert på avstand, tronende på en hvit sokkel. Skulpturen presenteres som et symbol på det gamle, som vi sammen må legge død for å gjøre rom for det nye, til tross for ubehaget tilknyttet handlingen og skyldfølelsen som oppstår i etterkant.

Tor Børresen, Skulptur og gevær, 2017

I den nye videoen In the beginning is the end har Børresen hentet inspirasjon fra Bob Dylans legendariske musikkvideo fra 1965, Subterranean homesick blues, som gir referanser til et USA under omveltning. I Børresens video møter vi en middelaldrende mann og storbyen i Dylans video har blitt erstattet med et skogslandskap. Mannen strever fremover i den dype snøen som en dystopisk misjonær, med en bunke plakater med påskrevne strofer som ”alt skal bort”, ”slutt” og ”siste dag” i hendene. Femti år etter Dylans video har budskapet blitt isende kaldt. In the beginning is the end er dypt alvorlig, men samtidig leken.

Videoen er projisert på baksiden av et veiskilt som er spent opp med stålvaiere tvers gjennom rommet, ledet sammen i et forsvinningspunkt. Veiskiltet signaliserer noe annet enn progresjon: "Street ends", her er veis ende. In the beginning is the end bringer bud om endring, et tveegget sverd - både smertefull og nødvendig - både liv og død.

In the beginning is the end bygger videre på arbeidet LOOK...!, som inngikk i Børresens presentasjon i forbindelse med Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling i 2016 og som kan ses i utstillingens første rom. En stålbue med en miniprojektor er spent opp mellom gulv og tak. På veggen bak projiseres en kort videosekvens av en mark som kveiler seg i en hånd. I et kort øyeblikk ser det ut til at marken staver seg frem til et ord.

Tor Børresen, Skulptur og gevær, 2017

I sitt kunstneriske virke vender Tor Børresen kjente fenomener på hodet. Hans materielle undersøkelser skaper uventede forbindelser mellom form og innhold. Dette krever at vi som betraktere må reforhandle kontrakten med disse tvetydige objektene. Det som til vanlig er gjenkjennelig blir i Børresens hender fremmedgjort, og tvinger oss dermed til å sette spørsmålstegn ved hva som ligger til grunn for tolkningene våre.

Tor Børresen har lang fartstid på Oslo-scenen, som kunstner og som medstifter og kurator ved Galleri Struts i årene 1994-1998. Hans seneste separatutstillinger i Oslo fant sted ved Kunstnerforbundet (2013) og Fotogalleriet (2010).

En samtale vil finne sted torsdag 8. november kl. 16:00 mellom Tor Børresen og Lotte Konow Lund.

Tor Børresens Skulptur og gevær er støttet av Vederlagsfondet og Kulturrådet.