10.10.14 — 09.11.14
A Kassen Carnegie Art Award 2014

Oslo Kunstforening har gleden av å ønske velkommen til utstillingen A Kassen Carnegie Art Award 2014 av den danske kunstnergruppen A Kassen.

A Kassen består av Christian Bretton-Meyer, Morten Steen Hebsgaard, Søren Petersen og Tommy Petersen.

Carnegie Art Award er en prestisjefylt kunstpris som ble etablert i 1998 av Carnegie Investment Bank med sikte på å fremme samtidsmaleri og lovende unge kunstnere fra Norden. I november 2013 ble A Kassen tildelt tredjeprisen og inkludert i utstillingen som skulle turnere rundt i Norden. Når vandreutstilling var i ferd med å åpne på utstillingsstedet Den Frie i København i 2014 ble turneen kansellert – av økonomiske årsaker. Den Frie inviterte derfor A Kassen til å lage en soloutstilling i den samme tidsperioden.

Med prispengene de mottok for tredjeplassen gjenskapte A Kassen den opprinnelige utstillingen, ved å kopiere alle arbeidene på Xiamen Painting Village i Kina. Mer enn 150 malerier av 17 danske, norske, svenske, finske og islandske kunstnere ble kopiert etter bilder fra en pdf-fil av katalogen til utstillingen.

A Kassen Carnegie Art Award 2014 tematiserer og utfordrer begreper som originalitet, produksjon, verdi og eierskap. I dagens nettbaserte, digitale samfunn er det vanligere å se kunstverk som digitale eller trykte reproduksjoner enn de originale verkene. I dette tilfellet er reproduksjonene samtidig et originalt, konseptuelt arbeid av A Kassen, mens de originale maleriene er kildemateriale.

A Kassen Carnegie Art Award 2014

I sitt arbeid har A Kassen ofte en konseptuel tilnærming til alt fra stedsspesifikke og performance-baserte installasjoner til fotografi og skulpturer. Ved å fjerne gjenstander fra sine originale og velkjente omgivelser, og ved å endre og sette dem inn i nye sammenhenger klarer de å forstyrre generelle normer og verdier.

Utstillingen er en del av Tegnebiennalen 2014, som er et kuratorisk samarbeid mellom Kunsthall Oslo og Tegnerforbundet. Tegnebiennalen foregår på syv ulike visningssteder sentralt i Oslo.

Tematikken for Tegnebiennalen 2014 er tegning etter modernismen – eller ”hvordan fremtiden former fortiden”. En kuratorisk ledestjerne for utstillingen er Robert Rauschenbergs Erased de Kooning Drawing fra 1953. Kunsthall Oslo og Tegnerforbundet har inngått et samarbeid med Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og San Francisco Museum of Modern Art om å vise dette, som er et av etterkrigstidens mest omdiskuterte, ikoniske arbeider.

I denne "anti-tegningen” visket Rauschenberg ut en tegning av Willem de Kooning og kunsthistorien ble forandret for alltid: verken forståelsen av et kunstverks verdi eller definisjonen av en tegning var lenger den samme. Som et midtpunkt for biennalen henger den for seg selv i Nasjonalgalleriets prosjektrom, for første gang til skue i Norge. Det er et tidspenn på seksti år mellom Rauschenbergs verk og A Kassens prosjekt, men likevel tydelige forbindelseslinjer som får oss til å se de respektive arbeidene i interessante perspektiver. Erased de Kooing Drawing vil bli vist på Nasjonalgalleriet fra 10. oktober til 23. november.

A Kassen Carnegie Art Award 2014

Deltakende kunstnere i Tegnebiennalen 2014 er: A Kassen, Viggo Andersen, Léonie d'Aunet, Serina Erfjord, Berit Marie Friestad, Wade Guyton, Hanne Grieg Hermansen, Carl-Viggo Hølmebakk, Sture Johannesson, Silke Otto-Knapp, Kitty Kraus, Anders Dahl Monsen, Ronak Moshtaghi, Punish (Ewan Imrie og Robert Johnston), Robert Rauschenberg, Selbupenger/Norsk Rettsmuseum, Christian Skagen, Roman Signer, Fredrik Værslev, Emma Wright, Richard Wright. I tillegg vises arbeider utvalgt av Ida Ekblad og verk fra Guttorm Guttormsgaards samling.

En gratis utstillingsavis vil bli tilgjengelig på alle utstillingssteder med kunstnerbiografier og verksbeskrivelser, på norsk og engelsk.

Øvrige visningssteder for Tegnebiennalen
Nasjonalgalleriet, Universitetsgata 13
QB Gallery, Tordenskioldsgate 5
Tegnerforbundet, Rådhusgata 17
Anatomibygget, Rådhusgata 19, Christiania Torv
Kunsthall Oslo, Trelastgata 17
Grei Kafé, Skippergata 3

Tegnebiennalen 2014 er støttet av Norsk kulturråd og Oslo kommune.

Richard Wrights arbeid er støttet av Oslo kommune.

Tegnerforbundet er støttet av Norsk kulturråd og Norsk Illustrasjonsfond.
 Kunsthall Oslo er støttet av Norsk Kulturråd, OSU, HAV og Oslo kommune.
Oslo Kunstforening er støttet av Oslo kommune og Kulturrådet.