Katarina Löfström

Almost Nothings

06.10.11 — 06.11.11
Katarina Löfström, Almost Nothings, 2011

Katarina Löfström har lenge fått stor oppmerksomhet både i Sverige og utenlands for sine videoarbeider, tredimensjonale verk og installasjoner.

Lys, persepsjon og hvordan vi velger å tolke omverden er et tilbakevendende tema i Löfströms arbeider. I sine lysarbeider tar hun ofte utgangspunkt i fargete plastfilmer, som settes opp på vinduet, eller hun velger å belyse deler av rommet ved hjelp av farger slik att ulike illusjoner skapes. Ett annet tilbakevendende fokus er hennes tro på bildenes evne til å fungere som meningsbærende, uten hjelp fra det skrevne ordet. Gjennom bilder kan mennesket komme i kontakt med de sider som kompletterer vårt rasjonelle, intellektuelle jeg, og som skiller seg helt fra hvordan ord og tekst evner å skape mening. Her skiller Löfström seg fra en av de sterkere retningene i samtidskunsten i dag, samtidig som hun gjennom dette knytter seg opp mot en lang tradisjon av billeddskapere.

Mange av Katarina Löfströms arbeider, både bevegelige bilder og skulpturer, går ofte i loop, uten begynnelse eller slutt. Den eneste nøkkel som tilbys i hennes arbeider er tittelen. Den gjør kanskje ikke forståelsen av verket lettere men tilbyr isteden ett startpunkt for egne assosiasjoner. På denne måten fungerer de som musikkstykker som ofte har en tittel men mange ganger ingen tekst. Med denne utstillingen vill Oslo Kunstforening ikke kun introdusere ett nytt kunstnerskap for Oslopublikummet, men også undersøke billedkunstens iboende evne til å bryte tillærte mønster og i ett øyeblikk slippe taket i vårt rasjonelle tenkesett. Kanskje er det akkurat denne evne som gjør billedkunsten til det sprengstoff som den altfor mange ganger er blitt anklaget for, eller roset opp i skyene for å være. Katarina Löfström vil vise nye og eldre arbeider i utstillingen.

Katarina Löfström, Almost Nothings, 2011