Magnus Wallin

Seven Monochromes and a Smiley

25.08.16 — 25.09.16
Magnus Wallin, Seven Monochromes and a Smiley, 2016

I Seven Monochromes and a Smiley presenteres objektbaserte verk der menneskekroppen ikke bare representeres, men også inngår på en fragmentert, anatomisk måte.

Blodpulver utgjør hovedmaterialet i den monokrome serien Are you in pain... Not anymore, mens Whiteboard og Smiley består av bein og skjelett.

Are you in pain... Not anymore (1-7) er basert på formatet 79,5 x 79,5 cm hvilket refererer til Kazimir Malevich’ Black Suprematic Square fra 1915. Wallin har påført blodpulver på en aluminiumsplate, som deretter har blitt polert ned til en glatt overflate. På avstand fremstår de syv verkene som modernistiske mørke monokromer, men Wallins monokromer påkaller et annet slags mørke. Kontrasten mellom et symbolsk ladet materiale som blod og et tilsynelatende klinisk format resulterer i en både billedlig og bokstavelig forbindelse til menneskekroppen.

Enten det er gjennom en subtil serialitet eller med bruk av fremoverlente artefakter, så representerer Wallins arbeider fysikalitet i sin råeste form. Dette kan betrakteren føle nærværet av i sin egen kropp. Kanskje særskilt når stående i en bygning som blant mye annet har forhistorie som Garnisonssykehus med tilknyttende anatomisal (ref. Anatomigården).

Magnus Wallin, Seven Monochromes and a Smiley, 2016

Siden midten av nittitallet har Magnus Wallin arbeidet med film. Hans animasjoner, der hudløse kropper påtar seg utfordringer i tidløse rom, regnes som banebrytende. Populærkulturelle og kunsthistoriske referanser veves sammen og avslører hvordan ideologiske verdier dikterer vår relasjon til kroppen.

Wallin startet sin karriere som en interaksjons- og installasjonskunstner og skapte viscerale, psykologisk ladede situasjoner og miljøer. Senere har Wallin begynt å jobbe mer med skulpturelle objekt, alltid med menneskekroppen i fokus. I 2014 laget han sin første større presentasjon med objektbaserte arbeider på Kalmar Konstmuseum i Sverige.

Utstillingen har blitt støttet av Iaspis, Konstnärsnämndens internasjonale program for bild- og formkunstnere, Sverige. Oslo Kunstforening er støttet av Kulturrådet og Oslo kommune.

Bio

I Norge har Magnus Wallin (f. 1965) tidligere stilt ut på Nasjonalmuseet (2005, 2011), Vestfossen Kunstlaboratorium (2005, 2008), Kistefos-Museet (2007), Bergen Kunsthall (1999), Zoolounge, Oslo (1997). Han har videre stilt ut på Venezia- og Istanbulbiennalene (2001) og i den første biennalen for samtidskunst i Sevilla (2004) samt en rekke viktige museer i Europa, Japan og USA. Han er representert i samlingene til Moderna Museet, Stockholm, Uppsala Konstmuseet, Norröpings Konstmuseum, Dunkers Kulturhus, Helsingborg, Kistefos-museet, Norge, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo, Contemporary Art Museum Construction, Kanazawa, Japan. Han er representert av Galerie Nordenhake. Magnus Wallin bor og arbeider i Malmø.

Magnus Wallin har stilt ut i Oslo på 1990-tallet, 1995 på Galleri Struts og 1997 på Zoolounge. «Seven Monochromes and a Smiley» utgjorde Wallins første solopresentasjon i Norge siden dess.