Vi monterer ny utstilling
Sparebankstiftelsen DNB stipendutstilling 2024
Eline Benjaminsen, Nikhil Vettukattil og Margrethe Kolstad Brekke. Foto: Kristine Jakobsen
Sparebankstiftelsen DNB stipendutstilling 2024
Eline Benjaminsen, Margrethe Kolstad Brekke og Nikhil Vettukattil
14.11.24 – 26.01.25
Oslo Kunstforening har gleden av å ønske velkommen til Sparebankstiftelsen DNB stipendutstilling 2024. Torsdag 14. november kl. 18 åpner vi dørene til nye verk av Eline Benjaminsen, Margrethe Kolstad Brekke og Nikhil Vettukattil.
Utstillingen er den 17. i rekken, 20 kunstnere har mottatt stipend og 78 kunstnere har deltatt i utstillingen så langt, som første gang ble arrangert i 2008. Flere av dagens mest anerkjente kunstnere er tidligere deltakere i utstillingen, som hvert år møtes med stor interesse fra et bredt publikum.
Eline Benjaminsen avdekker de ofte usynlige og skjulte rommene hvor økonomiske transaksjoner finner sted. Hun kombinerer tradisjonelt dokumentarfotografi med eksperimentelle uttrykk i en sjanger hun og samarbeidspartner Dayna Casey betegner som ‘cli-fi-fi’, climate finance fiction. I utstillingen presenterer Benjaminsen installasjonen The Flora of Finance, med to nye filmer som undersøker hvordan finansielle praksiser begrenser tilgangen til land og naturressurser. Filmene viser hvilke omkostninger og konsekvenser dette har for naturen og for levebrødet til dem som berøres.
Margrethe Kolstad Brekke er tekstilkunstner og bosatt på Rjukan i Telemark. Hun arbeider i spenningsfeltet mellom estetikk og aktivisme, blant annet som del av kunstnerkollektivet Rjukan Solarpunk Academy. I sin tverrfaglige og prosessbaserte praksis undersøker Brekke kunstens muligheter for å skape engasjement rundt klimaspørsmål. I installasjonen Solar Maximum Diorama, et monumentalt tekstilarbeid på 45 kvadratmeter, presenteres fem hovedmotiver knyttet til bærekraftige omstillingsprosesser. Verket er første del i en serie som Brekke skal videreutvikle i hele 2025 gjennom Rjukan Solarpunk Academy.
Nikhil Vettukattil har bakgrunn fra filosofi og kunst og arbeider i et bredt spekter av uttrykk, hvor remiksing og nye sammensetninger av eksisterende materiale er et gjennomgående trekk. I installasjonen Defund the Police vises store mengder innsamlet videomateriale fra de siste ti årene, presentert i kronologisk rekkefølge. Opptak fra demonstrasjoner og politiske bevegelser blandes med klipp fra populærkultur, fiksjonsfilm og bilder av kunst. Et lydspor av nyheter, samplet musikk, forelesninger og politiske taler følger bildene, som presenteres på tre monitorer i en semi-hjemlig stuesituasjon. Forbindelser skapes mellom hendelser som ofte ses isolert i stedet for som del av et interseksjonelt nettverk av globale prosesser som preger vår tid.
“Årets utgave viser tre kunstnere som bruker medier som fotografi, lyd, video og tekstil. I sine praksiser ser de blant annet vår samtid koblet opp mot økonomiske perspektiver og utopiske strategier, med klimakrisen som bakteppe. Vi ser frem til utstillingen med tre spennende kunstnerskap.”
Mottaker av stipendet vil bli annonsert i løpet av utstillingsperioden. Nytt av i år er at det i tillegg til stipendet på 200 000 kroner også følger et tilbud om atelieropphold på Edvard Munchs atelier på Ekely for stipendmottakeren.
Fagjuryen består av Ana María Bresciani, kurator i KORO, Pedro Gómez-Egaña, billedkunstner og professor ved Kunsthøgskolen i Oslo, Sandra Mujinga, billedkunstner og musiker, Axel Wieder, direktør Berlin Biennale og Elisabeth Byre, kunstnerisk leder Oslo Kunstforening.
Eline Benjaminsen (f. 1992) bor og arbeider i Oslo. Hun har en bachelorgrad i fotografi fra Royal Academy of Art i Haag, Nederland. Benjaminsen har nylig stilt ut ved institusjoner som Radius CCA, Delft, Nederland (2024), KunstHaus Wien, Østerrike (2024) og Wereldmuseum Amsterdam, Nederland (2023).
Margrethe Kolstad Brekke (f. 1979) bor og arbeider på Rjukan i Telemark. Hun har en mastergrad fra Kunstakademiet i Bergen, og har stilt ut ved institusjoner som Flag-no-flag, Reggio Emilia (2021), Muzeion, Bolzano (2019), Hordaland Kunstsenter, Bergen (2019), Kunstnerforbundet, Oslo (2017), i tillegg til steder i samarbeid med Arctic Art Institute. Brekke har også utviklet flere tverrfaglige samarbeid, som Luftballett-prosjektet (2015-2018), og Rjukan Solarpunk Academy (2019-).
Nikhil Vettukattil (f. 1990) bor og arbeider i Oslo. De har en bachelorgrad i kunst fra Central St. Martins i London og en mastergrad i moderne europeisk filosofi fra Kingston University i London. Vettukattil er en del av Institute for Scene Experiments, og nylige utstillinger inkluderer Hothouse Flowers, Podium, Oslo (2024), Contaminators, FELIX GAUDLITZ, Wien, Østerrike (2023), Claustrophobia Alpina III, Ford, Genève, Sveits (2023) og Postproduction, Studiengalerie 1.357, Goethe University, Frankfurt, Tyskland (2023).
Den årlige stipendutstillingen har blitt arrangert av Oslo Kunstforening siden 2008 med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Tidligere stipendmottakere er Linda Lamignan (2023), Kim Hankyul (2022), Anne Haugsgjerd (2021), Berivan Erdogan, Hanni Kamaly og Kjetil Skøien (2020), Germain Ngoma (2019), Eirik Sæther (2018), Emilija Škarnulytė (2017), Tor Børresen (2016), Andrea Bakketun og Christian Tony Norum (2015), Ingrid Lønningdal (2014), Sandra Mujinga (2013), Marie Buskov (2012), Kaia Hugin (2011), Ann Cathrin November Høibo (2010), Ignas Krunglevičius (2009) og Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008).